Hej!
Jag körde hem min nya (för mig) brandbil i onsdag och de fyra första timmarna av resan gick
som en dröm. Under de sista milen började det bli trögare att växla och jag noterade då att
den kopplade ur sämre och sämre. Mot slutet kopplade den inte ur alls utan kopplingen gick
bara att få att slira litegrann med kopplingspedalen i botten, så det blev till att matcha med
varvtal och ta sig hem utan frikoppling sista biten .
Nu har jag börjat peta lite på kopplingsmanövreringen men har ganska nära noll koll på det
här med tryckluftssystem. Det jag noterat är att det pyser (eller snarare blåser) luft hela
tiden i en del av slavcylindern (märkt A på bilderna nedan). Om jag håller för hålet som går
rakt genom "muttern" rör sig kopplingsarmen, men efter en stund börjar det istället pysa
försiktigt från en annan koppling (märkt B). Är det så att något ska sitta genom "muttern"
och helt enkelt fallit av under hemresan? Systemet töms på luft på 20 minuter eller så, och
tills trycket är borta blåser det konstant från hålen i "mutter A".
Tacksam för tips om vad som kan ha fallerat och hur luften till kopplingsmanövreringen ska
bete sig i allmänhet.
/Robert