Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Kardanaxel utsliten

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 16:28:01, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en kamrat med en krokbil, en Scania 93.

Den fick en liten arbetsorder på bilprovningen, och det är en rad struntsaker, men så är det två saker:

Kardanaxel, glapp

Tryckstångsled, glapp

Kardanaxeln hade nog inget problem i knutkorsen, utan det är teleskopfunktionen som är sliten. Har bara legat under och konstaterat att det är ett rejält glapp.
Så, frågan är då om splinesen är renoverbara? Har inte kikat på den särskilt noga, och antar att det är när den är lös som man kan göra det ordentligt. Men om splinesaxeln är någorlunda intakt så känns det ju som att den andra delen, "hylsan", skulle kunna vara en reservdel, eller om det t o m är så att den är isärtagbar och består av delar som går att byta.
Eller är det bara att leta komplett axel på skroten? Det är en treaxlad bil (6x2), och kanske är det en vanlig hjulbas, så att man kan hitta kardan i rätt längd någorlunda lätt...

Tryckstångsleden, vä fram, är lite mer glapp än den på andra sidan.
Med minsta tur så är det den lilla axeln som ska bytas, och då lär den inte vara dyr om den går att hitta. Annars får jag väl i värsta fall svarva en ny. Om hålet i bromsarmen är ovalt, så är det förstås lite värre. Detta löser sig när jag demonterar - men om nån har tips på var man får tag i delar, så är det OK. Jag brukar ju bara skruva med lättare fordon, så detta kräver ju andra leverantörer.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Mezzner (trådstartaren)

#2 » 17:11:13, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.rydahls.com/sv-se/reservdel ... tt-_-12772

Detta verkar ju kunna vara rätt reservdel till bromsen. Lite oklart om man kan handla på Rydahls, men jag kan ju slå en signal på måndag.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

QV_

#3 » 17:29:59, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kardanaxlar på skroten är belagda med guld.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mezzner (trådstartaren)

#4 » 19:29:20, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, uppåt 10k verkar de ligga.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Martin.Eriksson

#5 » 19:51:27, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilsdemonteringen i hudiksvall.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Robert T

#6 » 01:11:20, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl folk som lever på folks kardanaxelproblem?

ex http://www.sveabil.se/

Om någon vill se hur dylika proffs arbetar (från 18:30):

Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mezzner (trådstartaren)

#7 » 12:31:14, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite alternativ:
Köpa axel på skroten: 4-15 000:- oftast ca 8-10 000:-
Lämna på Svea för byte till nya splines: ca 12 000:-
Lämna på Svea för att få axel kortad eller förlängd: 5 500:-

Verkar lite halvsvårt att hitta rätt axel i rätt längd (1 500 mm mellan svetsarna). Så, antingen hittar man en bra axel som Svea får korta av, eller så lutar det kanske åt att lämna den befintliga axeln för rätt dyr reparation.
Jag får inte igenom röret genom min svarv (har iofs inte mätt), och tänker att även om jag har bra kapbandsågar, så blir det säkert inte så bra om jag försöker korta en axel själv. Vanligt mått verkar annars vara 1630.

När bilen står utan last, så är splinesen relativt mycket isär, men mätarställningen på bilen talar nog inte för att den fått axeln bytt tidigare, så det borde vara rätt längd på den befintliga.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

stefansmark

#8 » 21:23:10, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att reparera den glappa tryckstångsleden kan du byta gaffeln men det finns på en del märken en bussning som byts ut på motsvarande plats i bromshävarmen.
Jag har aldrig bytt någon sådan på en scania men jag vet att det sitter sådana bussningar i bromshävarmarna på min volvo fm12.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Mezzner (trådstartaren)

#9 » 23:01:21, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har hittat tryckstångsleden på Autodoc, som en del till koppling på nån bil. Samma artikelnummer. Faktum är att jag skulle kunna ha på hyllan, för det ser ut som en standardgaffel som brukar sitta på kolvstänger. Jag tänkte jag plockar isär när jag har delar tillgängliga. Jag hoppas att bara den lilla axeln är sliten (och möjligen gaffeln). Annars tänkte jag att man får borra upp och bussa bromsarmen. Vore ju skönt att slippa. Om det är bussat från början är det ju kanske enklare. Bussning får man väl svarva.
Edit: hittade bild på bromshävarm till Scania 3-serie. Det är nog ingen bussning. Finns viss plats för att borra upp, men inte mycket. http://m.thorenslastbilsdelar.se/products/t12735/

https://lastbilar.autodoc.se/dt/7322854
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#10 » 09:45:06, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kardanaxeln fick gå till Svea, och det tog ett antal månader, men till sist hade de fått ihop det, och det gick väl på 17-18 000 inkl moms. Tror dock att det hade varit svårt att hitta nåt som passade och samtidigt var billigare.
Tryckstångsleden hittade jag som sagt på Autodoc, och att byta en sån är i princip enkelt, och sen komplicerades det väl lite av att den inte bara är att skruva av, eftersom det är för trångt mot bromsarmen. Ny tråd om bromsarmen (bromshävarmen, bromsnyckeln...).

2 personer gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se