Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Kopplingsproblem Scania LB 80

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

kralberg (trådstartaren)

#16 » 19:13:40, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Av din bild att döma se inte solfjädern ut att ha gått tillbaka.

Samma fel fick jag åka ut och åtgärda på en LB 81 som stod mitt i en korsning på väg 21 inne i Hässleholm.
Fjädern i huvudcylinder hade brustit och då släpptes inte oljan tillbaka med följd att lamellen var frikopplad..

Öppna frontluckan/grill och lossa på oljeröret vid huvudcylindern, trycks då oljan ut är det fel på huvudcylindern.
Då ser du också om solfjädern har gått tillbaka som den ska.

Lycka till.
Tack för svar - när vi kopplade loss luftklockan gick kopplingsarmen tillbaks till utgångsläge och nu flyttar sig kopplingsgaffeln när jag trampar på kopplingspedalen. Så det känns som om huvudcylindern fungerar - jag håller med om att solfjädern ser platt ut. Fortsättning följer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.



kralberg (trådstartaren)

#17 » 11:12:59, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för allt engagemang hittills!

AN skrev: Fanns även ett avsnitt om urhoppande splitväxel. Ta en kopp kaffe och en timmes läsande så ser du på det med nya ögon sedan :smile:


Nu har jag studerat en första omgång, det var lärorikt - dagens försök får bli att få lufttryck med en kompressor på växlingsventilens högväxelsida för att se om den går i, en tanke är att växelaxeln av någon anledning rört sig från högläge mot lågläge - fastnat mellan växlarna så att ingen växel är i läge och blockerat förregleringsventilen så att kopplingsklockan spärrats - som den ska om växlingen uteblir.
Dock hittade jag inte avsnittet om den urhoppande splitväxeln, men det var ju några sidor att välja på.


Bild
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

kralberg (trådstartaren)

#18 » 12:17:44, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

arnold torparn

#19 » 12:24:52, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg i växel ,har för mig attsplitten ska växla med endast koplingsnedtryckning

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

AN

#20 » 20:06:19, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev:Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag skulle nog inte slå på den, men kan du inte blåsa i andra anslutningen och se om axeln når sitt bakersta läge?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kralberg (trådstartaren)

#21 » 09:44:52, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter besök på verkstad konstaterades att slavcylindern kärvar och fastnar i ytterläget, eller om det är luftventilen som sitter i serie med slavcylindern. den är nu motionerad och bilen går men jag kommer nog att försöka byta ut den när jag får tag på en, någon som har förslag var jag ska leta?
Tack för allt engagemang för denna gång
Vänligen / Karl
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Dillon Welding

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO