Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Kopplingsproblem Scania LB 80

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

kralberg (trådstartaren)

#16 » 19:13:40, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Av din bild att döma se inte solfjädern ut att ha gått tillbaka.

Samma fel fick jag åka ut och åtgärda på en LB 81 som stod mitt i en korsning på väg 21 inne i Hässleholm.
Fjädern i huvudcylinder hade brustit och då släpptes inte oljan tillbaka med följd att lamellen var frikopplad..

Öppna frontluckan/grill och lossa på oljeröret vid huvudcylindern, trycks då oljan ut är det fel på huvudcylindern.
Då ser du också om solfjädern har gått tillbaka som den ska.

Lycka till.
Tack för svar - när vi kopplade loss luftklockan gick kopplingsarmen tillbaks till utgångsläge och nu flyttar sig kopplingsgaffeln när jag trampar på kopplingspedalen. Så det känns som om huvudcylindern fungerar - jag håller med om att solfjädern ser platt ut. Fortsättning följer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.



kralberg (trådstartaren)

#17 » 11:12:59, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för allt engagemang hittills!

AN skrev: Fanns även ett avsnitt om urhoppande splitväxel. Ta en kopp kaffe och en timmes läsande så ser du på det med nya ögon sedan :smile:


Nu har jag studerat en första omgång, det var lärorikt - dagens försök får bli att få lufttryck med en kompressor på växlingsventilens högväxelsida för att se om den går i, en tanke är att växelaxeln av någon anledning rört sig från högläge mot lågläge - fastnat mellan växlarna så att ingen växel är i läge och blockerat förregleringsventilen så att kopplingsklockan spärrats - som den ska om växlingen uteblir.
Dock hittade jag inte avsnittet om den urhoppande splitväxeln, men det var ju några sidor att välja på.


Bild
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

kralberg (trådstartaren)

#18 » 12:17:44, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

arnold torparn

#19 » 12:24:52, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg i växel ,har för mig attsplitten ska växla med endast koplingsnedtryckning

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

AN

#20 » 20:06:19, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev:Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag skulle nog inte slå på den, men kan du inte blåsa i andra anslutningen och se om axeln når sitt bakersta läge?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kralberg (trådstartaren)

#21 » 09:44:52, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter besök på verkstad konstaterades att slavcylindern kärvar och fastnar i ytterläget, eller om det är luftventilen som sitter i serie med slavcylindern. den är nu motionerad och bilen går men jag kommer nog att försöka byta ut den när jag får tag på en, någon som har förslag var jag ska leta?
Tack för allt engagemang för denna gång
Vänligen / Karl
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

kralberg (trådstartaren)

#22 » 22:03:28, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Ny slavcylinder på plats - från Scania. Men när jag skruvade loss den gamla så satt kopplingen ändå kvar i urtrampat läge, jag hade förväntat mig att kopplingsarbete skulle återgå till okopplad när slavcylindern lossades.
Alltså tänkte jag att felet nog inte var slavcylindern.
Mycket riktigt, idag fick jag stopp igen, avhjälptes med att släppa lufttrycket och öppna luftnippeln på slavcylindern och släppa ut lite bromsvätska.
Är det ändå för trögt någonstans i kopplingen så att den inte trycker tillbaka cylindern ordentligt?
En lustig sak är att det händer efter en liten stunds körning, och än så länge bara en gång per tur ….
Någon som är intresserad av att fortsätta klura på detta?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

AN

#23 » 22:15:08, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev:Hej igen
Ny slavcylinder på plats - från Scania. Men när jag skruvade loss den gamla så satt kopplingen ändå kvar i urtrampat läge, jag hade förväntat mig att kopplingsarbete skulle återgå till okopplad när slavcylindern lossades.
Alltså tänkte jag att felet nog inte var slavcylindern.
Mycket riktigt, idag fick jag stopp igen, avhjälptes med att släppa lufttrycket och öppna luftnippeln på slavcylindern och släppa ut lite bromsvätska.
Är det ändå för trögt någonstans i kopplingen så att den inte trycker tillbaka cylindern ordentligt?
En lustig sak är att det händer efter en liten stunds körning, och än så länge bara en gång per tur ….
Någon som är intresserad av att fortsätta klura på detta?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Kan du inte titta ned i hålet i sprängkåpan och se om allt där ser friskt ut? Jag gjorde det inifrån hytten, men du måste väl tippa hytten och då är det kanske besvärligare att även trampa på kopplingen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

BGullb

#24 » 08:48:01, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ska sitta 2st returfjädrar som drar tillbaka urtrampningslagret, är de ok.
Lagret glider på halsen över ingående axel till lådan. Kärvar den på halsen?

På bilden med solfjäder/urtrampningslager ser man en slang i nederkant. Det är en smörjslang.
På vänster sida av kopplingskåpan sitter i original en mässingsfärgad "hatt" som fungerar som smörjpunkt.
Fyll hatten mad fett och skruva in.
Kan vara ombyggd till smörjnippel men var då mycket försiktig med sprutan annars har man snart en slirande koppling.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

AN

#25 » 08:51:14, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, missade att det fanns bilder.
Det är nog ett ställe det är lätt att glömma att smörja ja.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kralberg (trådstartaren)

#26 » 09:00:46, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörjstället till lagret är en nippel - har smörjt där försiktigt. Vill minnas att jag såg två fjädrar genom inspektionsluckan - inte så kraftiga - kan det stämma ?
Kan det vara att huvudcylindern inte släpper tillbaka hydraulvätskan, som föreslagits tidigare i tråden..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

BGullb

#27 » 14:27:53, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

kralberg (trådstartaren)

#28 » 15:10:24, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.


Just det - jag tror jag provat det en gång utan resultat efter ditt inlägg förra gången, men ska göra det igen.
Kan det vara fjädern även om felet bara uppstår ibland?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

BGullb

#29 » 15:48:37, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev:
BGullb skrev:Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.


Just det - jag tror jag provat det en gång utan resultat efter ditt inlägg förra gången, men ska göra det igen.
Kan det vara fjädern även om felet bara uppstår ibland?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Inte omöjligt att den öppnar ibland
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

kralberg (trådstartaren)

#30 » 09:28:22, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen- jag tar upp tråden igen
Samma kopplingsproblen uppstår igen när lastbilen stått ett tag kopplingen fastnar i uteläget…

Bytt huvudcylindern och slavcylinder till kopplingen till nytt. Luftventilen till en begagnad men som var i funktion när den togs ur på skroten, nu räcker det med att släppa ut lufttrycket och försiktigt hjälpa tillbaka armen som trycker på kopplingsarmen, när trycket är uppe går den inte att rubba.
Det var slut på sprit i spritburken som tydligen smörjer lite också men nu påfyllt sedan en tid.
Kan jag smörja på något mer sätt / ställe för att luftventilen ska funka bättre ?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se