Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania L50 byta till annan växellåda

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

vcx (trådstartaren)

#1 » 01:48:50, 16-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Scania L50 Super 1972. Det är en gammal militärbil med 5-växlad låda och när jag nyligen skaffade ett gammalt släp att dra efter så börjar den kännas trött. Jag är väl medveten att med 120 hk går det inte att trolla, men växellådan är verkligen inte optimal. Dels så kommer jag inte upp för backarna hemmavid, men sen tappar man 1000 varv per växling vilket inte heller är bra. Kort sagt skulle jag vilja ha en lägre 1:a (högre utväxling) samt tätare steg bland dom högre växlarna.

Frågan är hur jag åstadkommer detta på enklast vis? Finns det en 10-växlad låda som passar? Byta bakaxel till en med norrlandsväxel är ju ett alternativ, men det ger väl inte en speciellt mycket lägre 1:a? Jag gillar bilen i övrigt men just växellådan är jag inte kompis med. Tacksam för alla tips! :smile2:

Scania L50 1972
Volvo BM T430 1974
vcx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:45, 27-03-2022
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



Akkakkabuto

#2 » 17:49:31, 21-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara den som är den men det låter som du kör runt på högväxeln. Är du säker på att det inte är H/L på den?
Akkakkabuto
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:42, 04-04-2023
Ort: Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mercedes Atego med TCM Florida bärgningsaggregat. Scania 400 med BRO tungbärgningsaggregat. BM Teddy 210 med Ålö lastare och snart en Hymas 476

vcx (trådstartaren)

#3 » 19:58:36, 21-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akkakkabuto skrev:Inte för att vara den som är den men det låter som du kör runt på högväxeln. Är du säker på att det inte är H/L på den?


Säker och säker... Jag ser inget som tyder på det i alla fall. Högväxel kan det inte vara, då hade jag inte kommit upp för en endaste backe. :ironi:

Bild

Förresten, någon som vet om det är olika utväxling på bakaxlarna beroende på om dom är utrustade med Norrlandsväxel eller inte? Alltså vid 1:1 drivning utan reduktion.
Scania L50 1972
Volvo BM T430 1974
vcx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:45, 27-03-2022
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Amagutt

#4 » 12:55:27, 30-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakaxeln växlar mellan två olika utväxlingar, kan man säga. Det är en planetväxel som grejar det. Ingen av utväxlingarna är 1:1 Finns inte en janne att du skall hitta en bakaxel där ett varv på kardan ger ett varv på hjulet....Hur som så får du nu 10 växlar framåt o två bakåt. Jag har en föregångare till din, L36. I stort sett samma bil. Jag har en pneumatiskt styrd bakaxel. Funkar ganska bra när man väl lärt sig växla med den. Perfekt i uppförbacke o full last. Då förväljer man till "låg" och ligger kvar med full gas tills det är dags att växla ner. Ett snabbt tramp på koppling, utan att släppa gasen, är allt som behövs. Då växlar den ner direkt och förvånande smidigt då belastning på kuggarna släpper för en sekund. Sen är det inte riktigt 10 växlar i praktiken..hög 4 och låg 5 ligger väldigt nära varandra så det är en helt onödig växling att göra vid uppväxling. Som en tillfällig nerväxling är den dock bra att ha.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

Amagutt

#5 » 12:58:40, 30-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror inte heller att L50 hade en ren 10 växlad låda men här är jag kanske ute på djupare vatten och killgissar lite. Har för mig både L36 o L50 hade samma bas växellåda. En ZF-låda med 5 växlar
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

Amagutt

#6 » 13:05:30, 30-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

S5-35-2 heter ZF-lådan. Jag var själv osäker vad jag hade för någon. Min hade en fantastiskt sladdrig växelspak och i början trodde jag hela lådan var tvärslut så därför letade jag låda ett tag, men jag svarvade ny lagring till spaken o sen dess funkar den skapligt. Inte helt 100 i syncningen på 2an o delvis halvkass på 3an men resten är helt ok. Detta forum lotsade mig rätt och under ett tjockt lager skit fanns en märkskylt
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

vcx (trådstartaren)

#7 » 14:02:58, 01-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen. Jag fick faktiskt tag på en L50 med tvåväxlad bakaxel som jag tänkte plocka. Ska bara städa ur garaget först så jag får plats. :smile2:

Kan säga att jag är klart intresserad av en ny lagring på min växellåda också så har du någon över så köper jag gärna. Framförallt så vibrerar växelspaken vid högre varv vilket är otroligt irriterande.
Scania L50 1972
Volvo BM T430 1974
vcx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:45, 27-03-2022
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB