Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

koppligs problem i en 142a

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

aunnr1 (trådstartaren)

#1 » 00:59:09, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en Scania 142 nosbil som jag har problem med kopplingen på, den är svår att frikoppla o kopplingen tar inte förren på mitten ungefär, jag har renoverat huvudcylindern o sen luftat den men det vart bara bättre en kort stund, men sen samma igen, nu har jag provat att lufta den genom att pumpa i bromsvätskan underifrån men det blev inget bättre.
Det senaste jag provat med var att förlänga staget från slavcylindern till kopplings staget det kan ha blivit marginellt bättre men inte bra. är det någon som har någon ide om vad jag skall göra sen, o är det någon som vet hur man skall ställa in staget från slavcylindern.
Jag tror inte att lamellerna är dåliga för det är väldigt bra grepp i dom men jag har inte skruvat nå mycket i lastbilar så jag har ingen vidare koll på hur det skall göras.
Hade vart guld o hitta en verkstads handbok till den, någon som vet hur eller var man kan hitta en sådan.

Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300



jörgen.ottosson

#2 » 10:15:59, 31-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det låter som luft/nått som fjädrar ....eller stort spel på urtrampningslagret. Det ska sitta en justering på kopplingshävarmen, känn på kopplingshävarmen "för hand" och kolla om du har spel som känns, och om det är för stort....är kopplingen sliten så måste du nyttja all slag längd du har.

Om du "pumpar om" med kopplings pedalen blir det bättre då? ....då är det troligen luft kvar, de är mariga att lufta.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

aunnr1 (trådstartaren)

#3 » 10:41:47, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat spel o även provat att justera staget till kopplingsarmen, men jag lyckades bara flytta den 4 mm
o det var med j-vlar anamma. det finns inget spel där, jag har även luftat genom att pumpa oljan nerifrån o pumpa genom oljan flera varv, jag kan även sitta o pumpa på pedalen utan att det förändras något så jag tror inte att det är någon luft i systemet, jag vet inte hur lamellerna är men det är helt omöjligt att få dom att släppa eller slira om kopplingen är helt uppe.
Jag har också börjat fundera på om det kan vara något med urtampnings lagret men det hörs ju inget konstigt från det o jag kan inte riktigt fatta hur ett slitet urtampningslager skulle kunna orsaka detta fenomen utan att man kan höra ett enda oljud eller känna något av det men jag har ju inte skruvat så mycket i lastbilar så det är väl inte omöjligt att det kan vara så ändå. Är det någon som vet hur mycket slaget skall vara i slavcylindern? kan det vara så att slaget är för kort?

Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

jörgen.ottosson

#4 » 11:07:00, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slaget på slavcylindern kan ju inte plötsligt bli kortare.... :klia:

Är du helt säker på att det inte är luft och att huvudcylindern är OK. ( sitter röret till huvudcylindern från ovansidan? ...ibland får man lufta på anslutningsnippeln där för att bli kvitt luften i böjen....)

Annars är ju det som är kvar, lamell som kärvar på splainsen eller tryckplatta som är defekt.....

Tillägg: be en kompis pumpa på kopplingen och kolla alla ev. slangar på "oljesidan", har varit med om att slang med kordbrott fjädrar....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

rospigg

#5 » 11:28:01, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Om det är riktigt omöjligt att lufta-ta en rengjord oljekanna och pumpa bromsväska "bakvägen". Från kopplingscylindern, alltså.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

BGullb

#6 » 11:41:05, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hajhaj.

Har varit med im att det kommit en bit gummislang i systemet och tätar/stoppar vätskan i ingående anslutning på slavcylindern vilket har givit denna symptom.
Lossa alla anslutningar i systemet och blås rent med tryckluft i rören.
Kolla även i anslutningar mot huvud- och slavcylindern så att det inte sitter där.

Fylls huvudcylindern upp ordentligt fån behållaren eller sitter det nådot som stryper tillförseln där?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

aunnr1 (trådstartaren)

#7 » 21:29:45, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, men jag tror att jag provat det mesta av dom, jag har alltså pumpat olja från luftningsnippeln på slav cylindern o upp till huvudcylindern o jag har pumpat igenom säkert flera liter olja o ett bra tag efter att sista luften försvunnit. Det finns inga slangar på oljesidan bara rör, o eftersom jag pumpat olja så att säga runt i systemet så tror jag att det borde vara rent i röret, det är bytt en rep sats i huvudcylindern så den borde vara ok, men jag tror att jag skall plocka lös den igen o kolla om allt är ok.
Sen är det bara slav cylindern eller lös med växellådan o kolla vad det kan vara men man vill ju helst utesluta allt annat innan man börjar med det.
Men jag tycker att man borde märka något på kopplingen eller urtrampningslagret om det är något fel där, för med trettio ton på trailern så känns det inte ens en tendens till att den skulle slira på kopplingen o det hörs inget onormalt från växellådan eller urtrampningslagret, men den blir svår att frikoppla framförallt om man skall växla neråt eller om man skall ha i backen.
mera ideer o förslag är välkommna.

Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

dimorep

#8 » 22:05:26, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sliten koppling (urtrampningsmekanism) kan göra att det behövs större slag än vad slavcyl. kan ge, för att det ska räcka till att frikoppla helt.
Att det går att överföra önskat med kraft genom kopplingen betyder bara att där fortfarande är tillr. med friktion kvar, inget om statusen på själva kopplingen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson

#9 » 06:14:47, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

aunnr1 skrev:... men den blir svår att frikoppla framförallt om man skall växla neråt eller om man skall ha i backen.
...


Det får mig att fundera om det är kopplingen som är problemet....Backen brukar man alltid lägga i efter man "stoppat lådan" på en annan växel först på gamla V-lådor.....och nedväxling är ju också mest känsligt för sliten synkning i lådan. ( vad har du för olja i V-lådan, får absolut inte vara av hypoidtyp ("lukta katt-piss") ..det ska vara en vanligt transmissionsolja)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

aunnr1 (trådstartaren)

#10 » 08:30:03, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske blir till att riva ner vxl lådan men jag skall prova ett varv till med luftning o kolla huvud cylindern,
jag har just köpt bilen men har inte hunnit få hem den än, så jag vet inte vad det är för olja i lådan men jag vet att förre ägaren har servat o bytt alla oljor på Scania verkstad så det borde ju vara rätt oljor i den :huh: tycker man i alla fall, problemet med kopplingen visste jag om innan vi gjorde affär så det är ju bara att bita ihop om det skulle vara lamellerna o, eller urtrampningslagret, men jag var igårkväll o bytte fläktrem o ett gummi till nivåregleringen i trailern, o när jag skulle sluta för kvällen så gick det inte att få ut nyckeln ur tändningslåset o tändningen gick inte att slå av men det gick inte heller att starta den igen så nu måste jag fixa det först :uupps:
Det är roligt nästan jämnt :vissla: . Skall åka på Scania idag o kolla vad dom skall ha för ett tändningslås.
Var köper ni delar till Scania, o var hittar man beg delar?
Jag har ju bara åkt volvo tidigare!!! Men nu tänkte jag att jag skulle åka mer ståndsmässigt :cool: men :sad:

Nåja det löser sig nog
Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rospigg

#11 » 10:20:38, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Om du renoverat huvudcylindern, var det identiska delar i reservdelssatsen?
Med otur kan en "distans" mellan tryckpinnen och manchetten vara för kort!
Värsta skräckscenario, förstås, men för den skull inte omöjligt-såvida du inte jämfört delarna.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

teg 904

#12 » 19:38:31, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag hade samma problem med min 142 a , där var det splinesen som var rostig.
Efter smörjning går växlarna i utan skrap.

mvh erik
teg 904
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:19, 05-10-2010
Ort: bjurholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hitachi uh 063
teg 904
scania 142
case 1150c

mj1

#13 » 20:11:53, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satt en slant på urtrampningslagret
mj1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:55, 01-01-2011

jörgen.ottosson

#14 » 20:15:10, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urtrampningslagret, tänker du att spelet blivit stort (pga slitet/trasigt lager?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#15 » 20:20:24, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

teg 904 skrev:Hej, jag hade samma problem med min 142 a , där var det splinesen som var rostig.
Efter smörjning går växlarna i utan skrap.

mvh erik


Det är ju faktiskt ett billigt fel att åtgärda, synd vara att det är lite stångt att komma åt att smörja utan att riskera att smörja lamellerna sammtidigt. ( = växellådan måste som regel demonteras, för att vara säker )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se