Sida 1 av 1

koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 00:59:09, 28-08-2013
av aunnr1
Hej jag har en Scania 142 nosbil som jag har problem med kopplingen på, den är svår att frikoppla o kopplingen tar inte förren på mitten ungefär, jag har renoverat huvudcylindern o sen luftat den men det vart bara bättre en kort stund, men sen samma igen, nu har jag provat att lufta den genom att pumpa i bromsvätskan underifrån men det blev inget bättre.
Det senaste jag provat med var att förlänga staget från slavcylindern till kopplings staget det kan ha blivit marginellt bättre men inte bra. är det någon som har någon ide om vad jag skall göra sen, o är det någon som vet hur man skall ställa in staget från slavcylindern.
Jag tror inte att lamellerna är dåliga för det är väldigt bra grepp i dom men jag har inte skruvat nå mycket i lastbilar så jag har ingen vidare koll på hur det skall göras.
Hade vart guld o hitta en verkstads handbok till den, någon som vet hur eller var man kan hitta en sådan.

Anders

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 10:15:59, 31-08-2013
av jörgen.ottosson
Jag tycker det låter som luft/nått som fjädrar ....eller stort spel på urtrampningslagret. Det ska sitta en justering på kopplingshävarmen, känn på kopplingshävarmen "för hand" och kolla om du har spel som känns, och om det är för stort....är kopplingen sliten så måste du nyttja all slag längd du har.

Om du "pumpar om" med kopplings pedalen blir det bättre då? ....då är det troligen luft kvar, de är mariga att lufta.

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 10:41:47, 01-09-2013
av aunnr1
Jag har kollat spel o även provat att justera staget till kopplingsarmen, men jag lyckades bara flytta den 4 mm
o det var med j-vlar anamma. det finns inget spel där, jag har även luftat genom att pumpa oljan nerifrån o pumpa genom oljan flera varv, jag kan även sitta o pumpa på pedalen utan att det förändras något så jag tror inte att det är någon luft i systemet, jag vet inte hur lamellerna är men det är helt omöjligt att få dom att släppa eller slira om kopplingen är helt uppe.
Jag har också börjat fundera på om det kan vara något med urtampnings lagret men det hörs ju inget konstigt från det o jag kan inte riktigt fatta hur ett slitet urtampningslager skulle kunna orsaka detta fenomen utan att man kan höra ett enda oljud eller känna något av det men jag har ju inte skruvat så mycket i lastbilar så det är väl inte omöjligt att det kan vara så ändå. Är det någon som vet hur mycket slaget skall vara i slavcylindern? kan det vara så att slaget är för kort?

Anders

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 11:07:00, 01-09-2013
av jörgen.ottosson
Slaget på slavcylindern kan ju inte plötsligt bli kortare.... :klia:

Är du helt säker på att det inte är luft och att huvudcylindern är OK. ( sitter röret till huvudcylindern från ovansidan? ...ibland får man lufta på anslutningsnippeln där för att bli kvitt luften i böjen....)

Annars är ju det som är kvar, lamell som kärvar på splainsen eller tryckplatta som är defekt.....

Tillägg: be en kompis pumpa på kopplingen och kolla alla ev. slangar på "oljesidan", har varit med om att slang med kordbrott fjädrar....

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 11:28:01, 01-09-2013
av rospigg
Ohoj!

Om det är riktigt omöjligt att lufta-ta en rengjord oljekanna och pumpa bromsväska "bakvägen". Från kopplingscylindern, alltså.

Mvh Rospigg

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 11:41:05, 01-09-2013
av BGullb
Hajhaj.

Har varit med im att det kommit en bit gummislang i systemet och tätar/stoppar vätskan i ingående anslutning på slavcylindern vilket har givit denna symptom.
Lossa alla anslutningar i systemet och blås rent med tryckluft i rören.
Kolla även i anslutningar mot huvud- och slavcylindern så att det inte sitter där.

Fylls huvudcylindern upp ordentligt fån behållaren eller sitter det nådot som stryper tillförseln där?

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 21:29:45, 02-09-2013
av aunnr1
Tack för tipsen, men jag tror att jag provat det mesta av dom, jag har alltså pumpat olja från luftningsnippeln på slav cylindern o upp till huvudcylindern o jag har pumpat igenom säkert flera liter olja o ett bra tag efter att sista luften försvunnit. Det finns inga slangar på oljesidan bara rör, o eftersom jag pumpat olja så att säga runt i systemet så tror jag att det borde vara rent i röret, det är bytt en rep sats i huvudcylindern så den borde vara ok, men jag tror att jag skall plocka lös den igen o kolla om allt är ok.
Sen är det bara slav cylindern eller lös med växellådan o kolla vad det kan vara men man vill ju helst utesluta allt annat innan man börjar med det.
Men jag tycker att man borde märka något på kopplingen eller urtrampningslagret om det är något fel där, för med trettio ton på trailern så känns det inte ens en tendens till att den skulle slira på kopplingen o det hörs inget onormalt från växellådan eller urtrampningslagret, men den blir svår att frikoppla framförallt om man skall växla neråt eller om man skall ha i backen.
mera ideer o förslag är välkommna.

Anders

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 22:05:26, 02-09-2013
av dimorep
Sliten koppling (urtrampningsmekanism) kan göra att det behövs större slag än vad slavcyl. kan ge, för att det ska räcka till att frikoppla helt.
Att det går att överföra önskat med kraft genom kopplingen betyder bara att där fortfarande är tillr. med friktion kvar, inget om statusen på själva kopplingen.

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 06:14:47, 03-09-2013
av jörgen.ottosson
aunnr1 skrev:... men den blir svår att frikoppla framförallt om man skall växla neråt eller om man skall ha i backen.
...


Det får mig att fundera om det är kopplingen som är problemet....Backen brukar man alltid lägga i efter man "stoppat lådan" på en annan växel först på gamla V-lådor.....och nedväxling är ju också mest känsligt för sliten synkning i lådan. ( vad har du för olja i V-lådan, får absolut inte vara av hypoidtyp ("lukta katt-piss") ..det ska vara en vanligt transmissionsolja)

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 08:30:03, 03-09-2013
av aunnr1
Ja det kanske blir till att riva ner vxl lådan men jag skall prova ett varv till med luftning o kolla huvud cylindern,
jag har just köpt bilen men har inte hunnit få hem den än, så jag vet inte vad det är för olja i lådan men jag vet att förre ägaren har servat o bytt alla oljor på Scania verkstad så det borde ju vara rätt oljor i den :huh: tycker man i alla fall, problemet med kopplingen visste jag om innan vi gjorde affär så det är ju bara att bita ihop om det skulle vara lamellerna o, eller urtrampningslagret, men jag var igårkväll o bytte fläktrem o ett gummi till nivåregleringen i trailern, o när jag skulle sluta för kvällen så gick det inte att få ut nyckeln ur tändningslåset o tändningen gick inte att slå av men det gick inte heller att starta den igen så nu måste jag fixa det först :uupps:
Det är roligt nästan jämnt :vissla: . Skall åka på Scania idag o kolla vad dom skall ha för ett tändningslås.
Var köper ni delar till Scania, o var hittar man beg delar?
Jag har ju bara åkt volvo tidigare!!! Men nu tänkte jag att jag skulle åka mer ståndsmässigt :cool: men :sad:

Nåja det löser sig nog
Anders

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 10:20:38, 03-09-2013
av rospigg
Ohoj!

Om du renoverat huvudcylindern, var det identiska delar i reservdelssatsen?
Med otur kan en "distans" mellan tryckpinnen och manchetten vara för kort!
Värsta skräckscenario, förstås, men för den skull inte omöjligt-såvida du inte jämfört delarna.

Mvh Rospigg

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 19:38:31, 01-10-2013
av teg 904
Hej, jag hade samma problem med min 142 a , där var det splinesen som var rostig.
Efter smörjning går växlarna i utan skrap.

mvh erik

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 20:11:53, 01-10-2013
av mj1
Jag hade satt en slant på urtrampningslagret

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 20:15:10, 01-10-2013
av jörgen.ottosson
Urtrampningslagret, tänker du att spelet blivit stort (pga slitet/trasigt lager?)

Re: koppligs problem i en 142a

InläggPostat: 20:20:24, 01-10-2013
av jörgen.ottosson
teg 904 skrev:Hej, jag hade samma problem med min 142 a , där var det splinesen som var rostig.
Efter smörjning går växlarna i utan skrap.

mvh erik


Det är ju faktiskt ett billigt fel att åtgärda, synd vara att det är lite stångt att komma åt att smörja utan att riskera att smörja lamellerna sammtidigt. ( = växellådan måste som regel demonteras, för att vara säker )