Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 01:48:24, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt våren 91 så presenterade scania sin turbocompound motor på 11 L och 400 kusar.
Verkningsgraden uppgick till 46%, vilket är bra.
Enligt dom så uppnår en turbodiesel ca 42% och en intercooler dito ca 44%.

Hursomhelst, vad hände med den tekniken ?
Används den numera eller dog den sotdöden ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



dimorep

#2 » 07:26:21, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fortsatte med "t-c" på 12 liters motorn (124 -470hk) och lär använda sig av den tekniken även på några av de senaste motormodellerna.
-Eller menade du något annat? :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#3 » 15:18:40, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har inte något gott rykte ... Skulle tro att Scania ångrat den satsningen många gånger. De pengarna som lagts på t-c konceptet skulle de ha fått mycket annat nyttigt för! :sad:
Men en och annan bil har den ju hjälpt till att sälja, åt konkurrenterna alltså. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642 (trådstartaren)

#4 » 17:34:35, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:De fortsatte med "t-c" på 12 liters motorn (124 -470hk) och lär använda sig av den tekniken även på några av de senaste motormodellerna.
-Eller menade du något annat? :klia:


Nää, det är rätt uppfattat.
Det var stort då, men hörs ingenting om det idag. Men den designen finns alltså fortfarande kvar i vissa modeller alltså.
Den skulle spara några % bränsle och med tanke på att tillverkarna idag nästan jagar promillen så borde det vara fler tillverkare som har / hade liknande konstruktioner.

Inget volvo, man eller merca har ?

Leif A: gick de ofta sönder eller allmänt rackel ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

LeifAndersson

#5 » 18:06:39, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått lite troll i t-c motorerna. Både 11 & 12l varianterna kan nog sägas vara de som rapplat mest i modern tid av Scanias motorer. Något händer i motorerna, det är nog inte bara för högt effektuttag utan t-c:n som sådan är inblandad på något vis. Kan vara så att max effekt kommer på ett för motorn ofördelaktigt varvtal eller något som påverkas av t-c tekniken. För det har även visat sig att förarens körsätt också är betydelsefullt för hållbarheten på t-c motorer. På åkerier med flera 12l 470hp bilar kan någon som körts av samma förare gått närmare 100000mil på originalmotorn medan andra syskonbilar har konsumerat både tre och fyra motorer på den körsträckan. Bilar som gått utmärkt i flera år har rasat under ordinarie förares semester med reservförare bakom ratten. Men sätter du en förare som har dålig inverkan på 470 motorn i bil med mindre sexa eller med V8 motorn så händer inget. Så 12l 470hp är en skum rackare.
11l motorerna gick bättre, men aldrig lika bra som de utan t-c. Och framför allt så uteblev den utlovade bränslebesparingen.:sad: Så min teori är att på 12l motorn drog man åt tumskruvarna lite till för att nå önskad effekt med t-c tekniken, men då passerade man någon gräns för vad 12l blocket pallade för. Kan vara så att det långa/smala blocket helt enkelt inte klarar av att leda bort värmen och hålla en jämn temperatur i blocket under vissa förhållanden, det är i vart fall min teori. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#6 » 18:48:08, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ett par trådar där problemen med Scanias t-c motorer (främst 12 L) diskuteras.

Kolla bla.
[Scania] 124 470 turbocompound bra/dåligt
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se