Det har gått lite troll i t-c motorerna. Både 11 & 12l varianterna kan nog sägas vara de som rapplat mest i modern tid av Scanias motorer. Något händer i motorerna, det är nog inte bara för högt effektuttag utan t-c:n som sådan är inblandad på något vis. Kan vara så att max effekt kommer på ett för motorn ofördelaktigt
varvtal eller något som påverkas av t-c tekniken. För det har även visat sig att förarens körsätt också är betydelsefullt för hållbarheten på t-c motorer. På åkerier med flera 12l 470hp bilar kan någon som körts av samma förare gått närmare 100000mil på originalmotorn medan andra syskonbilar har konsumerat både tre och fyra motorer på den körsträckan. Bilar som gått utmärkt i flera år har rasat under ordinarie förares semester med reservförare bakom ratten. Men sätter du en förare som har dålig inverkan på 470 motorn i bil med mindre sexa eller med V8 motorn så händer inget. Så 12l 470hp är en skum rackare.
11l motorerna gick bättre, men aldrig lika bra som de utan t-c. Och framför allt så uteblev den utlovade bränslebesparingen.
Så min teori är att på 12l motorn drog man åt tumskruvarna lite till för att nå önskad effekt med t-c tekniken, men då passerade man någon gräns för vad 12l blocket pallade för. Kan vara så att det långa/smala blocket helt enkelt inte klarar av att leda bort värmen och hålla en jämn
temperatur i blocket under vissa förhållanden, det är i vart fall min teori.