Sida 1 av 1

Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 01:48:24, 01-09-2013
av baklastare642
Runt våren 91 så presenterade scania sin turbocompound motor på 11 L och 400 kusar.
Verkningsgraden uppgick till 46%, vilket är bra.
Enligt dom så uppnår en turbodiesel ca 42% och en intercooler dito ca 44%.

Hursomhelst, vad hände med den tekniken ?
Används den numera eller dog den sotdöden ?

Re: Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 07:26:21, 01-09-2013
av dimorep
De fortsatte med "t-c" på 12 liters motorn (124 -470hk) och lär använda sig av den tekniken även på några av de senaste motormodellerna.
-Eller menade du något annat? :klia:

Re: Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 15:18:40, 01-09-2013
av LeifAndersson
De har inte något gott rykte ... Skulle tro att Scania ångrat den satsningen många gånger. De pengarna som lagts på t-c konceptet skulle de ha fått mycket annat nyttigt för! :sad:
Men en och annan bil har den ju hjälpt till att sälja, åt konkurrenterna alltså. :???:

Re: Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 17:34:35, 01-09-2013
av baklastare642
dimorep skrev:De fortsatte med "t-c" på 12 liters motorn (124 -470hk) och lär använda sig av den tekniken även på några av de senaste motormodellerna.
-Eller menade du något annat? :klia:


Nää, det är rätt uppfattat.
Det var stort då, men hörs ingenting om det idag. Men den designen finns alltså fortfarande kvar i vissa modeller alltså.
Den skulle spara några % bränsle och med tanke på att tillverkarna idag nästan jagar promillen så borde det vara fler tillverkare som har / hade liknande konstruktioner.

Inget volvo, man eller merca har ?

Leif A: gick de ofta sönder eller allmänt rackel ?

Re: Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 18:06:39, 01-09-2013
av LeifAndersson
Det har gått lite troll i t-c motorerna. Både 11 & 12l varianterna kan nog sägas vara de som rapplat mest i modern tid av Scanias motorer. Något händer i motorerna, det är nog inte bara för högt effektuttag utan t-c:n som sådan är inblandad på något vis. Kan vara så att max effekt kommer på ett för motorn ofördelaktigt varvtal eller något som påverkas av t-c tekniken. För det har även visat sig att förarens körsätt också är betydelsefullt för hållbarheten på t-c motorer. På åkerier med flera 12l 470hp bilar kan någon som körts av samma förare gått närmare 100000mil på originalmotorn medan andra syskonbilar har konsumerat både tre och fyra motorer på den körsträckan. Bilar som gått utmärkt i flera år har rasat under ordinarie förares semester med reservförare bakom ratten. Men sätter du en förare som har dålig inverkan på 470 motorn i bil med mindre sexa eller med V8 motorn så händer inget. Så 12l 470hp är en skum rackare.
11l motorerna gick bättre, men aldrig lika bra som de utan t-c. Och framför allt så uteblev den utlovade bränslebesparingen.:sad: Så min teori är att på 12l motorn drog man åt tumskruvarna lite till för att nå önskad effekt med t-c tekniken, men då passerade man någon gräns för vad 12l blocket pallade för. Kan vara så att det långa/smala blocket helt enkelt inte klarar av att leda bort värmen och hålla en jämn temperatur i blocket under vissa förhållanden, det är i vart fall min teori. :klia:

Re: Scanias 11 L turbocompoundmotors leverne

InläggPostat: 18:48:08, 01-09-2013
av dimorep
Finns ett par trådar där problemen med Scanias t-c motorer (främst 12 L) diskuteras.

Kolla bla.
[Scania] 124 470 turbocompound bra/dåligt