magirus skrev:Lysande!! Dom kan vara duktiga att gömma sej di små rackarna
Det kan vara så att den ena anslutningen ska vara till en lampa och den andra till mätaren. HAr du en lös mätare kan du ansluta den (som jag gjorde på bussmotorn) så syns det ju om den visar annorlunda. originalmätaren visar väl footpound (?) och en vanlig sidventilssexa brukar normalt ligga runt 40 lbs.
Det kan ju vara så att det fastnat skit i kontakten. Ta ur den, häll lite diesel, lacknafta, WD-40 el dyl i hålet. Låt verka en stund. Ta renblåsningen och håll den tvärs hålet (inte rakt ner i hålet) då blir det samma effekt som i en färgspruta. Det blir ett vakuum som suger ur skiten ur hålet.
Sitter det ett spaltfilter på motorn? På lastbilarna är detta kopplat med wire till kopplingspedalen så varje gång man trampar ner pedalen så roterar filtrets skrapfunktion en liten bit.
Detta filter ska även rengöras med jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen litteratur kvar men kolla in denna tråd Oljefilter till D67B, var kan man hitta det? (Parca 854) så får du en hum om hur det ser ut. Om du inte snurrat på filtret och/eller det inte finns nån mekanik för detta monterat skulle jag föreslå att du rengör filtret och sen tar för vana att snurra ett varv varje gång du kört traktorn.
Tryckreduceringsventilen ska gå att justera. Jag har ingen pejl på hur men en som jag tror är liknande finns beskriven i den "motorbok" som finns i downloads Scania-Vabis motorbok
Hittar jag nåt mer hör jag av mej
Lycka till
Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster