Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Regent L71 oljetrycksgivare?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

magirus

#16 » 20:48:20, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till :grin:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



Oskar B (trådstartaren)

#17 » 12:14:46, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här måste vara rätt. Kan nästan svär på att den inte var där när jag tittade sist. Ska jorda kabeln och se om mätaren slår i botten.
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

magirus

#18 » 12:50:18, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande!! :thummar: Dom kan vara duktiga att gömma sej di små rackarna :lmao:
Det kan vara så att den ena anslutningen ska vara till en lampa och den andra till mätaren. HAr du en lös mätare kan du ansluta den (som jag gjorde på bussmotorn) så syns det ju om den visar annorlunda. originalmätaren visar väl footpound (?) och en vanlig sidventilssexa brukar normalt ligga runt 40 lbs.

Det kan ju vara så att det fastnat skit i kontakten. Ta ur den, häll lite diesel, lacknafta, WD-40 el dyl i hålet. Låt verka en stund. Ta renblåsningen och håll den tvärs hålet (inte rakt ner i hålet) då blir det samma effekt som i en färgspruta. Det blir ett vakuum som suger ur skiten ur hålet.

Sitter det ett spaltfilter på motorn? På lastbilarna är detta kopplat med wire till kopplingspedalen så varje gång man trampar ner pedalen så roterar filtrets skrapfunktion en liten bit.
Detta filter ska även rengöras med jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen litteratur kvar men kolla in denna tråd Oljefilter till D67B, var kan man hitta det? (Parca 854) så får du en hum om hur det ser ut. Om du inte snurrat på filtret och/eller det inte finns nån mekanik för detta monterat skulle jag föreslå att du rengör filtret och sen tar för vana att snurra ett varv varje gång du kört traktorn.

Tryckreduceringsventilen ska gå att justera. Jag har ingen pejl på hur men en som jag tror är liknande finns beskriven i den "motorbok" som finns i downloads Scania-Vabis motorbok

Hittar jag nåt mer hör jag av mej :grin:

Lycka till :wave:
magirus
 

Oskar B (trådstartaren)

#19 » 14:02:05, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Lysande!! :thummar: Dom kan vara duktiga att gömma sej di små rackarna :lmao:
Det kan vara så att den ena anslutningen ska vara till en lampa och den andra till mätaren. HAr du en lös mätare kan du ansluta den (som jag gjorde på bussmotorn) så syns det ju om den visar annorlunda. originalmätaren visar väl footpound (?) och en vanlig sidventilssexa brukar normalt ligga runt 40 lbs.

Det kan ju vara så att det fastnat skit i kontakten. Ta ur den, häll lite diesel, lacknafta, WD-40 el dyl i hålet. Låt verka en stund. Ta renblåsningen och håll den tvärs hålet (inte rakt ner i hålet) då blir det samma effekt som i en färgspruta. Det blir ett vakuum som suger ur skiten ur hålet.

Sitter det ett spaltfilter på motorn? På lastbilarna är detta kopplat med wire till kopplingspedalen så varje gång man trampar ner pedalen så roterar filtrets skrapfunktion en liten bit.
Detta filter ska även rengöras med jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen litteratur kvar men kolla in denna tråd Oljefilter till D67B, var kan man hitta det? (Parca 854) så får du en hum om hur det ser ut. Om du inte snurrat på filtret och/eller det inte finns nån mekanik för detta monterat skulle jag föreslå att du rengör filtret och sen tar för vana att snurra ett varv varje gång du kört traktorn.

Tryckreduceringsventilen ska gå att justera. Jag har ingen pejl på hur men en som jag tror är liknande finns beskriven i den "motorbok" som finns i downloads Scania-Vabis motorbok

Hittar jag nåt mer hör jag av mej :grin:

Lycka till :wave:



Tack för hjälpen :thummar: Rengöring mm behövs troligen som du skriver men det får vänta för nu funkar det. Var troligen bara glappkontakt :grin:

Har två maskiner till som står, Hanomagen behöver plockas ihop och få slangar mm att passa mot volvomotorn som sitter där nu. Sen är det David Brown:en som behöver fås i ordning så motorn går som den ska men nu funkar ju Allis Chalmen igen så stressen över kommande snö är borta :-)






Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

magirus

#20 » 14:16:30, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Serru!! :grin: 60 lbs (antar jag) är det kall eller varm motor? I motorboken finns lite data hur trycket ska vara.

Lycka till med de övriga grejorna! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Oskar B (trådstartaren)

#21 » 20:17:23, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kall motor.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

magirus

#22 » 20:49:42, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

då borde det bli strax över 4 kg/cm2 :grin:
Enligt motorboken ska oljetrycket vara mellan 1,5-5,0 kp/cm2
Reducerventilen ska ställas på 5,0kp/cm2 vid 2400 rpm. (gäller D5-D8motorer)

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se