Sida 2 av 2

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 20:48:20, 05-01-2015
av magirus
Lycka till :grin:

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 12:14:46, 06-01-2015
av Oskar B
Det här måste vara rätt. Kan nästan svär på att den inte var där när jag tittade sist. Ska jorda kabeln och se om mätaren slår i botten.
Bild

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 12:50:18, 06-01-2015
av magirus
Lysande!! :thummar: Dom kan vara duktiga att gömma sej di små rackarna :lmao:
Det kan vara så att den ena anslutningen ska vara till en lampa och den andra till mätaren. HAr du en lös mätare kan du ansluta den (som jag gjorde på bussmotorn) så syns det ju om den visar annorlunda. originalmätaren visar väl footpound (?) och en vanlig sidventilssexa brukar normalt ligga runt 40 lbs.

Det kan ju vara så att det fastnat skit i kontakten. Ta ur den, häll lite diesel, lacknafta, WD-40 el dyl i hålet. Låt verka en stund. Ta renblåsningen och håll den tvärs hålet (inte rakt ner i hålet) då blir det samma effekt som i en färgspruta. Det blir ett vakuum som suger ur skiten ur hålet.

Sitter det ett spaltfilter på motorn? På lastbilarna är detta kopplat med wire till kopplingspedalen så varje gång man trampar ner pedalen så roterar filtrets skrapfunktion en liten bit.
Detta filter ska även rengöras med jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen litteratur kvar men kolla in denna tråd Oljefilter till D67B, var kan man hitta det? (Parca 854) så får du en hum om hur det ser ut. Om du inte snurrat på filtret och/eller det inte finns nån mekanik för detta monterat skulle jag föreslå att du rengör filtret och sen tar för vana att snurra ett varv varje gång du kört traktorn.

Tryckreduceringsventilen ska gå att justera. Jag har ingen pejl på hur men en som jag tror är liknande finns beskriven i den "motorbok" som finns i downloads Scania-Vabis motorbok

Hittar jag nåt mer hör jag av mej :grin:

Lycka till :wave:

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 14:02:05, 06-01-2015
av Oskar B
magirus skrev:Lysande!! :thummar: Dom kan vara duktiga att gömma sej di små rackarna :lmao:
Det kan vara så att den ena anslutningen ska vara till en lampa och den andra till mätaren. HAr du en lös mätare kan du ansluta den (som jag gjorde på bussmotorn) så syns det ju om den visar annorlunda. originalmätaren visar väl footpound (?) och en vanlig sidventilssexa brukar normalt ligga runt 40 lbs.

Det kan ju vara så att det fastnat skit i kontakten. Ta ur den, häll lite diesel, lacknafta, WD-40 el dyl i hålet. Låt verka en stund. Ta renblåsningen och håll den tvärs hålet (inte rakt ner i hålet) då blir det samma effekt som i en färgspruta. Det blir ett vakuum som suger ur skiten ur hålet.

Sitter det ett spaltfilter på motorn? På lastbilarna är detta kopplat med wire till kopplingspedalen så varje gång man trampar ner pedalen så roterar filtrets skrapfunktion en liten bit.
Detta filter ska även rengöras med jämna mellanrum. Tyvärr har jag ingen litteratur kvar men kolla in denna tråd Oljefilter till D67B, var kan man hitta det? (Parca 854) så får du en hum om hur det ser ut. Om du inte snurrat på filtret och/eller det inte finns nån mekanik för detta monterat skulle jag föreslå att du rengör filtret och sen tar för vana att snurra ett varv varje gång du kört traktorn.

Tryckreduceringsventilen ska gå att justera. Jag har ingen pejl på hur men en som jag tror är liknande finns beskriven i den "motorbok" som finns i downloads Scania-Vabis motorbok

Hittar jag nåt mer hör jag av mej :grin:

Lycka till :wave:



Tack för hjälpen :thummar: Rengöring mm behövs troligen som du skriver men det får vänta för nu funkar det. Var troligen bara glappkontakt :grin:

Har två maskiner till som står, Hanomagen behöver plockas ihop och få slangar mm att passa mot volvomotorn som sitter där nu. Sen är det David Brown:en som behöver fås i ordning så motorn går som den ska men nu funkar ju Allis Chalmen igen så stressen över kommande snö är borta :-)






Bild

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 14:16:30, 06-01-2015
av magirus
Serru!! :grin: 60 lbs (antar jag) är det kall eller varm motor? I motorboken finns lite data hur trycket ska vara.

Lycka till med de övriga grejorna! :thumme:

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 20:17:23, 06-01-2015
av Oskar B
Kall motor.

Re: Regent L71 oljetrycksgivare?

InläggPostat: 20:49:42, 06-01-2015
av magirus
då borde det bli strax över 4 kg/cm2 :grin:
Enligt motorboken ska oljetrycket vara mellan 1,5-5,0 kp/cm2
Reducerventilen ska ställas på 5,0kp/cm2 vid 2400 rpm. (gäller D5-D8motorer)