Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania p-82 årsmodell 1982

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 17:00:24, 13-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle köra p82:an idag men det blev nåt slags övertryck
på luften. Det var en ventil som löste ut fram på vänster sida.
Eftersom det är några minus grader så misstänker jag att det var något som frös. Det lät "tjoff......tjoff.....tjoff" ur ventilen. När jag tappade ur luft blev det tyst. Hur fungerar antifrys systemet på den här bilen.
Jag har knappt kört den nånting men idag lyfte jag två gödselpumpar med kranen. Har någon en instruktionsbok så lägg gärna in den på forumet eller så kan jag köpa boken.
Söker även boken till kranen (tico 877).
Jag har sprängskisser till både kranen och bilen men instruktionsböcker och även servicemanualer vore fint att ha.

Lastbilen är en skrothög men jag tänkte eventuellt renovera den.
Den blir ju veteran 2012.
Eller så gör jag som jag tänkte från början och gör en traktorvagn av den.

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dimorep

#2 » 22:32:14, 13-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis avlastningsventilen (den som styr lufttrycket) som hängt sig och ljudet du hörde var när säkerhetsventilen utlöste och släppte ut övertrycket. Kolla hur högt tryck mätarna i hytten visar när det "tjoffar".

Kan inte svara till om där sitter "bubbelburk" (frostskydd med hjälp utav sprit) eller en lufttork på de lastbilarna. På min 142:a (från -86) så var det lufttork och TROR att det ska sitta en sådan på din också.
Men om du har sprängskisserna över lastbilen så är det lätt att se vilken typ av frostskyddsanordning där ska vara (ivf. org.), går även att utläsa i reg.beviset.

Inst.bok för lastbilen borde gå att få tag i på de flesta lastbilsskrotar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se