Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Hög&Låg växel problem Scania 92

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Anders Berg (trådstartaren)

#1 » 22:20:15, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, egentligen har jag löst problemet, för stunden, men har ändå en fundering. Igår började det att rackla när man skulle i med lågregistret, bara ibland, men jag kör bort snö kring samhället så det blir en hel del flippande med hög o låg knappen, och irriterande då när helt plötsligt lågen inte går i, och 2min senare funkar det. I morse var det heldött på lågregistret, så jag började felsöka och konstaterade att det inte kom nån ström till magnetventilen för lågregistret. Började riva i kabelhärvorna och det verkar vara så här: magnetventilen för hög matas med manöver+ direkt från knappen. Manöverströmmen från låg sticker i väg i en härva som går in till elcentralen i bilen och kommer tillbaka därifrån mot magnetventilen. Det verkar vara en neutrallägesgivare som sluter jord till magnetventilerna, så beroende på knappens läge, så drar resp magnetventil endast när växeln är i neutral, och skiftar mellan hög&låg

Så långt jag kunde följa manöverkabeln för låg in i centralen, var det ström på den, men inte på kabeln som kom därifrån och gick till magnetventilen. Är det nåt relä, eller så för manövern till låg? Och vart kan det sitta? Hittade inte något som kunde misstänkas höra ihop med detta.
Jag har kringått problemet genom att koppla manöverkabeln för låg, från knappen direkt till spolen. Och då verkar allt funka perfekt. Men kan man ha det så? Spolen för hög får ju direktström från knappen, och det verkar gå bra, är ju likadana spolar/magnetventiler. Är det nåt som kan bli tokigt om man har kopplat så här. Har inte märkt nåt under den tid jag körde i em i alla fall. Är ju ingen Hi- tech bil direkt :grin:
Är en vanlig 10 växlad rangelåda i den.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F



Jars

#2 » 22:34:24, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan icke svara alla delfrågor men lågläget går via en relä som jag vari med och bytt , jag tror att båda lägen går via relä men man kan gör som
du en bypass så funkar det igen.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

AndersG

#3 » 18:13:43, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att på hög så går strömmen direkt från spak ner till magentventil.
På låg går strömmen från spaken till ett sk övervarvningsskyddsrelä och när bilen har kommit ner i rätt hastighet (varvtal på växellådan) så känner reläet det av pulssignalerna som den får från varvtalsgivaren som sitter baktill på växellådan.
När varvtalet är rätt på lådan så släpps strömmen fram till lågmagnetventilen.

Är gjort så för att du inte skall kunna slå i lågväxel med full fart på bilen. Det som skulle hända om man kunde göra det är att lamellen exploderar.
Så var försktig med din direktkoppling!!

Neutrallägesgivaren är som du säger jord och jordar rakt ner genom givaren när spaken står i neutralläge.

Relät sitter ihop med dom andra reläerna på 2 serien om jag inte minns fel. Står det inte i locket över elcentralen vilken plats det sitter på?
AndersG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:46, 04-10-2007
Ort: Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc 138

Anders Berg (trådstartaren)

#4 » 19:41:48, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reläerna är uppmärkta på insidan locket till elentralen, men inte något varvtalsrelä, eller något annat man skulle kunna härleda till lågväxeln. Har även lyft på centralen och kikat ner i ormboet av kablar, men såg inget relä där heller. Jag skulle ju kunna slå en signal till Scaniaverkstan och höra om ett elschema så skulle man kanske hitta det. Jag förstår problemet med lågväxeln i för hög fart :grin: men tror det bjuder visst motstånd att få i lågregistret i höga hastigheter. Känns även som en viss säkerhet genom att det jordar genom neutralgivaren. Har kört hela dagen och låg växeln funkar perfekt, så felet hittade jag i alla fall. Kör så här så länge tills jag löst reläfrågan. Tack för svar.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Ralle

#5 » 20:04:57, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Berg skrev: men tror det bjuder visst motstånd att få i lågregistret i höga hastigheter.

Ja, nog kommer det att ta emot, men när du väl lagt på ström och öppnat för luften ligger ju den och presat på, så även om den inte skulle gå i så bränner det rätt bra på synkkonorna.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

LeifAndersson

#6 » 20:10:09, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va mycket försiktig med den inkopplingen, har själv totalskrotat en planet på en 142:a med liknande eldragning. Vid en vad jag trodde nedväxling en växel visade det sig att på något vis måste jag kommit åt knappen så nedväxlingen blev 6 växlar................. :x
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders Berg (trådstartaren)

#7 » 21:18:34, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara snökörning på samhället på gång inom överskådlig tid, så rätt lugn körning utan höga farter, så det ska nog gå bra att hålla koll på växlingarna. Sen blir det nog garagera den bilen ett tag så då får man fixa det som det ska vara. Måste vara en spännande upplevelse att, om man tror man går från 10:an till 9:an, inse att man fått i 4:an :uupps: . Måste väl ha varit en del pressande på spaken ändå?
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

LeifAndersson

#8 » 21:57:12, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Berg skrev: Måste väl ha varit en del pressande på spaken ändå?


Nä, troligen växlade huvudlådan först sedan tryckte luften in lågväxel på planeten, eller i vart fall försökte. Denna Scania var inte lättväxlad i vanliga fall så jag märkte ingen skillnad. Är inte säker på om jag hade ändrat knappen eller om det blev något elfel. En stor del av planeten lossnade från växellådan och hängde i kardanaxeln. Lite oljesanering blev det för räddningstjänsten. Men lite lustigt att växellådan överlevde och fick bara en annan planet och främre delen av mellanaxeln fick bytas. Och Scania verkstaden som bytte planet fick kolla upp elen ordentligt, och det blev lite givare och luftventiler bytta. Sedan rullade gammelbilen igen.
Det går att skada en Scania men döda den är svårare. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#9 » 22:03:32, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara en lödning i reläet som "skallrar upp" ....har för mig att det sitter bakom plåten med säkringarna...till höger.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#10 » 22:11:02, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vild gissning...
..men hastighetssignalen kan nog tänkas komma från färdskrivaren/hastighetsmätaren!

Inga tips på exakt var/hur, men förutsätter att den är iordning!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#11 » 22:14:31, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Vild gissning...
..men hastighetssignalen kan nog tänkas komma från färdskrivaren/hastighetsmätaren!

Inga tips på exakt var/hur, men förutsätter att den är iordning!


..det sitter en separat (puls-)givare på utgående axel på växellådan, men eftersom den ska spärra vid för hög hastighet, så kan den nog uteslutas, även om den är trasig..
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#12 » 22:21:17, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack
Har inte så mycket erfarenhet av de där :mrgreen:

(På Volvo slår växeln när man simulerar fart i färdskrivaren!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg (trådstartaren)

#13 » 22:32:53, 20-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Det går att skada en Scania men döda den är svårare. :thumme:


Helt rätt :thumme:
Vi hade en LB81 för c:a 15 år sen, som låg 1:an fastnade på, spaken gick inte rubba :klia: . Han som körde den var en mil utanför byn så han började krypköra hemåt. I en nedförsbacke frikopplade han och rann, fick upp en vådlig hastighet, sen klev han av kopplingspedalen av nån anledning. Växellådan exploderade. Det var en otrolig syn :uupps: Men resten av bilen klarade sig fint, så nog får man kämpa lite för att dräpa en Scania.
Men det känns som det blir att ringa på Scania asap, och höra om ett relä... Kändes ju så bra idag då växlingen funkade klockrent...
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Anders Berg (trådstartaren)

#14 » 19:01:57, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade igen relät/varvtalsvakten efter en överläggning per telefon med en mekare på Müllers i Piteå. Skruvade isär relät och det verkade ha gått lite varmt i det :???: Provade löda på några misstänkta lödningar, men ingen skillnad. Så det blev beställa ett nytt, inte gratix var det direkt... men billigt om man jämför mot att krascha lådan :grin: monterade dit det idag och nu verkar det funka. Får väl se om det blir "hård"körning nån dag till veckan så man får riktigt testa det. Känns ju bättre att grejorna är riktigt i ordning. Intresseklubben kan notera att relät/varvtalsvakten sitter framför säkringscentralen, bredvid blinkersreläet och är märkt 319 919.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se