Ja, egentligen har jag löst problemet, för stunden, men har ändå en fundering. Igår började det att rackla när man skulle i med lågregistret, bara ibland, men jag kör bort snö kring samhället så det blir en hel del flippande med hög o låg knappen, och irriterande då när helt plötsligt lågen inte går i, och 2min senare funkar det. I morse var det heldött på lågregistret, så jag började felsöka och konstaterade att det inte kom nån ström till magnetventilen för lågregistret. Började riva i kabelhärvorna och det verkar vara så här: magnetventilen för hög matas med manöver+ direkt från knappen. Manöverströmmen från låg sticker i väg i en härva som går in till elcentralen i bilen och kommer tillbaka därifrån mot magnetventilen. Det verkar vara en neutrallägesgivare som sluter jord till magnetventilerna, så beroende på knappens läge, så drar resp magnetventil endast när växeln är i neutral, och skiftar mellan hög&låg
Så långt jag kunde följa manöverkabeln för låg in i centralen, var det ström på den, men inte på kabeln som kom därifrån och gick till magnetventilen. Är det nåt relä, eller så för manövern till låg? Och vart kan det sitta? Hittade inte något som kunde misstänkas höra ihop med detta.
Jag har kringått problemet genom att koppla manöverkabeln för låg, från knappen direkt till spolen. Och då verkar allt funka perfekt. Men kan man ha det så? Spolen för hög får ju direktström från knappen, och det verkar gå bra, är ju likadana spolar/magnetventiler. Är det nåt som kan bli tokigt om man har kopplat så här. Har inte märkt nåt under den tid jag körde i em i alla fall. Är ju ingen Hi- tech bil direkt
Är en vanlig 10 växlad rangelåda i den.