Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Opticruise

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 15:08:20, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förstått att de äldre opticruiselådorna inte har varit så lyckad som Volvos i-shift. Men hur är det på nya? Enligt Scaniaåterförsäljaren så var i-shiften bättre förr men den nya ska vara bättre än i-shiften. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Eg vill vi ha en allison-låda men det skulle tydligen inte fungera med tänkt axelavstånd på Scania pga vinkeln till kardan.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Jonas A

#2 » 09:25:06, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker dom senare opticruise fungerar bra, men om dom är bättre än iShift vet jag ej.
Men dom är i alla fall fantastiskt mycket bättre än dom första opticruise som enligt mig var helt värdelösa.
Sen är ju nästa val 2 eller 3 pedaler, en smaksak.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 09:27:46, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir isf utan koppling för vår del.
Vilka nackdelar ser du med opc?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Jonas A

#4 » 10:35:07, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väl egentligen inga nackdelar med opticruise men jag hade valt med kopplingspedal om du ska ha lastväxlare. Tycker det är klart smidigare vid rangering.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 15:37:54, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För oss gäller det att få det så enkelt som möjligt. Därav tänkte vi skippa kopplingspedalen.

Ska iväg och provköra lite olika alternativ, Scania vs Volvo och tridem kontra treaxlig. Ska bli intressant att köra med släp igen, det var ju några år sedan... :huh:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#6 » 15:50:15, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa vore om en "trepedalare" gick att koppla om till "tvåpedalsfunktion" när man föredrar det. Tre pedaler är klart bättre vid koppling av släp eller när man mixtrar med lastväxlaren. Men har man en trepedalare och sitter och kör landsväg timme efter timme och låter bilen växla själv och kommer fram till ett stopp, då förväntar sig bilfan att man plötsligt ska använda kopplingen, i 9 fall av 10 gör man också det men i det tionde utsätter man transmissionen för mycket onödigt lidande när man bara bromsar och släpper gasen. Tänk vad bra om man kunde koppla bort kopplingsfunktionen vid landsvägskörning så den då funkade som en tvåpedalare! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 15:57:43, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att man måste nyttja pedalen när ska stanna? Isf blir det definitivt ingen kopplingspedal...
Det är vääääldigt sällan vi växlar några flak öht.

Jag var och provkörde lite olika unimogar för ett tag sedan och där fanns den funktionen du efterlyser. Kopplingspedalen veks helt enkelt undan när du använde växlingsautomatiken. När du skulle ut i terrängen och bröta så fällde man tillbaka kopplingen.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se