Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Renoverad motor 143 470 trött

57 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Tommy143 (trådstartaren)

#1 » 17:49:33, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har renoverat min motor 470 edc
nya kolvar foder renoverade toppar.
Till det tråkiga den låter jävligt sunkig i avgasröret är trött ryker sent laddtryck inget bottendrag alls allt är provtryckt inget läck,
lånade pump spridare turbo intercooler box från 500an och det blir likadant,
500an gick bra.
någon som har nån aning vad det kan vara, eller är 470orna trötta på låga varv?
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 18:03:55, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara trött turbo på V8:orna när de gör på det viset.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tommy143 (trådstartaren)

#3 » 18:17:21, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den turbon är ny och 500an gick perfekt.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

LeifAndersson

#4 » 18:40:06, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske inte har smörjning till turbon, så kanske även den nya har tagit slut?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#5 » 18:47:41, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan något drev ha blivit felkuggat i transmissionen vid renoveringen, så att timingen inte stämmer ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Hydrema M1100C
Dodge Cummins
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Tommy143 (trådstartaren)

#6 » 20:46:01, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte haft av något där framme, men mätte upp kammen efter scanias bok och värdena på kammen stämmer på ettan så den verkar sitta rätt, den kanske är sliten, hade kanske scania problem med slitna kammar?
ska det vara samma ljud i alla modeller?
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

LeifAndersson

#7 » 21:37:57, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät laddtryck både före och efter IC.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tommy143 (trådstartaren)

#8 » 23:57:25, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som stör mig är att det är väldigt mjuk gång i motorn, låter väldigt lågkompad,
Det är 16/1 i komp och får 30kg i tryck så det är ju bra.
Ljudet från denna är väldigt tyst på låga varv, har raka rör.
Jämnför man med 500an så låter den kraftfull i avgasernas även på tomgång.

Såg på skylten dsc14 04 variant L08, finns det olika varianter på motorerna?
Ägaren före mig köpte denna motorn från Holland tänkte om det finns med olika kamaxlar.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

ScaniaEDC

#9 » 22:01:02, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollera laddluftstrycksgivaren (Bosch), den ger en signal till styrenheten hur högt laddtrycket är, som i sin tur ger ut rätt bränslemängd till bränslepumpen.
På vintern kan man råka ut för samma sak, när kondensen i slangen (med laddluftstrycket) till tryckgivaren fryser, då blir signalen ut från givaren för låg (laddtryck).
Man kan också mäta upp laddtrycksgivaren, för att se om den funkar. Tyvärr har jag inte schemat här, är ute och reser. Är givare helt trasig borde diagnos systemet också larma.
Du kan också mäta upp matningsspänningen till givaren med en voltmeter.
Är givaren trasig, så har jag sådana på lager (nya) + en hel del annat som har med EDC att göra.
Det tidigare tipset att mäta upp laddluftrycket med manometer är jättebra, då vet du om turbon funkar.
Hör av dig hur det går.
ScaniaEDC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:51:07, 16-12-2013
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet

ScaniaEDC

#10 » 22:06:37, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad exakt lånade du från 500an?
ScaniaEDC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:51:07, 16-12-2013
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet

Tommy143 (trådstartaren)

#11 » 19:53:29, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lånade pump, spridare, turbo, ic, ecu
alla givare e kollade med scanias kontrollåda
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

MN

#12 » 21:29:02, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gick den innan du renoverade?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tommy143 (trådstartaren)

#13 » 22:30:27, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

den var trött och rök olja och diesel,
en då låg kompet på 28,28,26,26,25,25,25,20
så det borde ju bli stor skillnad med täta burkar, oljeröken är borta men svartröken på låga varv är kvar.
provade att ändra lite i rökbegränsaren då ryker den mindre men då det tar lång tid att få turbotryck,
sen så känns det som effekten försvinner över 1500 varv,
någon som har en originalbox till 470in, eller ett originalchip?
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

mathiast

#14 » 10:15:46, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjuk gång och rök/dålig effekt hade kunnat vsra tecken på sen timing av någon anledning
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Åsa-Nisse

#15 » 10:41:25, 26-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har motorn varit monterad i för applikation från början. Det finns ett otal av varianter beroende på vad den ska användas till. En båtmotor som ska gå på konstant lågvarv/ Ett reservkraftverk som rusar upp på 2400 direkt eller en bilmotor som går lite varierande. Är väl bara blocket som är lika tror jag.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates