Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Renoverad motor 143 470 trött

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Ivar Risslén

#46 » 23:35:29, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man har turbo är det bättre med större förbränningsrum för då kan man trycka in mer luft. Mer luft och bränsle ger mer effekt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Tommy143 (trådstartaren)

#47 » 00:15:09, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer komp borde ju svara bättre och ryka mindre innan turbon vaknar det är det jag är ute efter.
Har ju haft en 500 till som gick jävligt bra när den stått i ett par år varar bara några dagar och inget svartryk, felet med mina 3 143or ???? borde tröttnat för längesen.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

igelkottar

#48 » 12:37:14, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer det inte med att kolla på den som går bra och föra över mätningar till den som går mindre bra?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Volvot24

#49 » 13:25:11, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kan tyckas vara dum fråga jag ställde tidigare om veven.
Men den grundade sig i att en polare med en 4-cylindrig 1200 racercykel missade en uppväxling och övervarvade.
Motorn gick inget bra efter detta.

Två kolvar ska följa varandra och nå toppläget samtidigt.
Skiljde 12 mm! Veven hade alltså vridit sig.
(Var jag som upptäckte detta när toppen lyftes.)

Veven plockades ur och svetsades efter justering.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

AN

#50 » 13:41:31, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl en pressad vev på den motorcykeln som vred sej på tapparna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Tommy143 (trådstartaren)

#51 » 14:08:23, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som gick bra innan går inget vidare nu, alla givare visar samma värde glömde dock att mäta när den gick bra.
Hittade inget märke på svänghjulet (visste inte att det fanns där) från början så mätte upp 1ans cyl och och gjorde ny markering på hjulet fram,
hittade senare på svänghjulet och det stämmer med mitt där framme så veven kan ju inte ha skruvat sig.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

Volvot24

#52 » 15:11:49, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det var väl en pressad vev på den motorcykeln som vred sej på tapparna?


Jo, det var det.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#53 » 15:55:28, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör du på för bränsle då den som har stått går bra ett tag. Man kan misstänka att du tankade den efter ett tag.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Tommy143 (trådstartaren)

#54 » 18:35:13, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stog länge med ecopar i tanken sen tankade jag på olika mackar 3 dagar gick den bra, har provat med ecopar igen men det blir inte bättre.
pumpen från den bilen körde jag med i 470n ombyggd till 500 så pumpen har inte stått stilla, bara satte tillbaka pumpen startade och gick som ett svin.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

InläggDetta inlägg har raderats av Tommy143 den 20:11:19, 21-07-2018.

S.Åkesson

#56 » 21:56:33, 27-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Vet inte om det tillför något men vet att det vid felaktigheter/söndrigt membran i pulsdämparen (rätt namn?) kan ge detta fenomen som du erfar. känns dock som du redan testat allt jag kan komma på så du har säkert kontrollerat dessa med, och att du skulle ha flera som är sönder låter ju otroligt.

De 500 jag kört har enligt mig varit trötta......och haft en mycket rullande motorgång.??? Kan man säga så? 144 med 460 eller 530 betydligt piggare och trevligare motorkaraktär. vet ett flertal med samma erfarenhet. Men är ju från person till person...

Enda jag kan se med det du skriver ovan är att det skulle vara fel på timingen. kan ju även vara fel spridarspetsar monterat? Kontrollerat ventillyft för att verifiera rätt kaminställning? svartröken tyder ju bara på att iaf en cylinder får för mycke, de andra kan som de skrivs tidigare ha tillförselproblem av bränsle.

Hoppas att det löser sig och återkoppla gärna, mycket intressant.

mvh
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se

westjemtland

#57 » 23:07:02, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du nån fart på biln?
westjemtland
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:38, 31-07-2019
Ort: Åredalen
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Scania 143


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se