Sida 1 av 4

Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 17:49:33, 19-04-2015
av Tommy143
Hej har renoverat min motor 470 edc
nya kolvar foder renoverade toppar.
Till det tråkiga den låter jävligt sunkig i avgasröret är trött ryker sent laddtryck inget bottendrag alls allt är provtryckt inget läck,
lånade pump spridare turbo intercooler box från 500an och det blir likadant,
500an gick bra.
någon som har nån aning vad det kan vara, eller är 470orna trötta på låga varv?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 18:03:55, 19-04-2015
av LeifAndersson
Brukar vara trött turbo på V8:orna när de gör på det viset.

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 18:17:21, 19-04-2015
av Tommy143
Den turbon är ny och 500an gick perfekt.

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 18:40:06, 19-04-2015
av LeifAndersson
Du kanske inte har smörjning till turbon, så kanske även den nya har tagit slut?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 18:47:41, 19-04-2015
av Björn.O
Kan något drev ha blivit felkuggat i transmissionen vid renoveringen, så att timingen inte stämmer ?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 20:46:01, 19-04-2015
av Tommy143
Har inte haft av något där framme, men mätte upp kammen efter scanias bok och värdena på kammen stämmer på ettan så den verkar sitta rätt, den kanske är sliten, hade kanske scania problem med slitna kammar?
ska det vara samma ljud i alla modeller?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 21:37:57, 19-04-2015
av LeifAndersson
Mät laddtryck både före och efter IC.

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 23:57:25, 19-04-2015
av Tommy143
Det som stör mig är att det är väldigt mjuk gång i motorn, låter väldigt lågkompad,
Det är 16/1 i komp och får 30kg i tryck så det är ju bra.
Ljudet från denna är väldigt tyst på låga varv, har raka rör.
Jämnför man med 500an så låter den kraftfull i avgasernas även på tomgång.

Såg på skylten dsc14 04 variant L08, finns det olika varianter på motorerna?
Ägaren före mig köpte denna motorn från Holland tänkte om det finns med olika kamaxlar.

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 22:01:02, 20-04-2015
av ScaniaEDC
Kontrollera laddluftstrycksgivaren (Bosch), den ger en signal till styrenheten hur högt laddtrycket är, som i sin tur ger ut rätt bränslemängd till bränslepumpen.
På vintern kan man råka ut för samma sak, när kondensen i slangen (med laddluftstrycket) till tryckgivaren fryser, då blir signalen ut från givaren för låg (laddtryck).
Man kan också mäta upp laddtrycksgivaren, för att se om den funkar. Tyvärr har jag inte schemat här, är ute och reser. Är givare helt trasig borde diagnos systemet också larma.
Du kan också mäta upp matningsspänningen till givaren med en voltmeter.
Är givaren trasig, så har jag sådana på lager (nya) + en hel del annat som har med EDC att göra.
Det tidigare tipset att mäta upp laddluftrycket med manometer är jättebra, då vet du om turbon funkar.
Hör av dig hur det går.

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 22:06:37, 20-04-2015
av ScaniaEDC
Vad exakt lånade du från 500an?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 19:53:29, 25-04-2015
av Tommy143
jag lånade pump, spridare, turbo, ic, ecu
alla givare e kollade med scanias kontrollåda

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 21:29:02, 25-04-2015
av MN
hur gick den innan du renoverade?
M

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 22:30:27, 25-04-2015
av Tommy143
den var trött och rök olja och diesel,
en då låg kompet på 28,28,26,26,25,25,25,20
så det borde ju bli stor skillnad med täta burkar, oljeröken är borta men svartröken på låga varv är kvar.
provade att ändra lite i rökbegränsaren då ryker den mindre men då det tar lång tid att få turbotryck,
sen så känns det som effekten försvinner över 1500 varv,
någon som har en originalbox till 470in, eller ett originalchip?

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 10:15:46, 26-04-2015
av mathiast
Mjuk gång och rök/dålig effekt hade kunnat vsra tecken på sen timing av någon anledning

Re: Renoverad motor 143 470 trött

InläggPostat: 10:41:25, 26-04-2015
av Åsa-Nisse
Vad har motorn varit monterad i för applikation från början. Det finns ett otal av varianter beroende på vad den ska användas till. En båtmotor som ska gå på konstant lågvarv/ Ett reservkraftverk som rusar upp på 2400 direkt eller en bilmotor som går lite varierande. Är väl bara blocket som är lika tror jag.