Även om jag är "stor vän" av Scanias motorer så tycker jag ändå inte att deras V8:a låter så himmla bra, för mycket skrammel / tickljud och lite för ojämn gång...
Finns andra diesel V8:or i samma storlek (t.o.m V6:or) som går betydligt jämnare = låter bättre i MITT tycke! För att inte tala om rak-8:or...
Stämmer bra att flexslang ger ett lite mjukare ljud och att r-f rör ger hårdare. Långa och extremt grova rör (sidepips längs hela sidan) är största orsaken till det avgasljudet som Conny så bra beskrev.
Rakt rör som mynnar ut vid lastbilen bakaxel brukar inte låta direkt besvärande i hytten, men väl för resterande omgivning...
Många bulkbilar brukar har avgasröret uppdraget bakom hytten för att slippa få avgaserna nere runt bilen vid lossningen. Och med avgasröret med den placeringen så blir det väldigt störande avgasljud även inne i hytten vid landsvägskörning.
Var mycket enklare att få till "lagom" avgasljud på de äldre Scaniorna som hade avlång "rakt i genom" dämpare. De brukade vara 1 till 1.2 m långa och då var det bara att slå in ett vanligt rör i valfri längd inuti dämparen till rätt avgasljud uppnåddes.
Känner till flera lastbilar som blivit hemskickade från arbetsplatser då de låtit förmycket. Har åkarna till de bilarna haft tur (inte käftat emot för mycket) så har de ivf fått lappen påskiven (betalt) för det de hunnit köra in innan de blev hemskickade... På ett par arbetsplatser jag kört l-b på där v-v stått som beställare så har de varit ute och kontrollmätt ljudnivån på alla inhyrda fordon.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...