Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Hög- och lågväxel på 70-tals scanior

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

qqq (trådstartaren)

#1 » 22:47:17, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 luftdrivna enheter styr resp låg och högväxel. Men hur funkar dom igentligen.
Om exv lågväxeln är i, kommer det via lågväxelenheten luft till högväxelenheten som trycker ur högväxeln ?
Dvs kan teoretiskt bägge växlarna var i samtidigt om det blir fel på en av enheterna eller finns det någon form av mekaniskt skydd som förhindrar att bägge växlarna är i samtidigt ?
Jag var med om på en volvo N10a att bägge växlarna var urkopplade samtidigt...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 22:54:42, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara som en tryckluftsmanövrerad växel vilket som helst! Du kastar bara om växeln med hjälp av tryckluft, och vi som körde Scania på den tiden är pinsamt medveten om att det finns även ett "friläge" mellan de båda stegen, så det går inte att få i de båda stegen samtidigt. Men det är fullt möjligt att lyckas få ur båda! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

guzzi

#3 » 17:22:01, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå där!
Hoppar in här i denna gamla tråden då jag står inför problem med inköpta Lbs 110:an, en 71:a, som vägrar gå i lågen. Drar jag upp spliten till hög inga problem, klonk å pys som det ska men inget liv i det när man lägger till låg. Haft av vajern och smort upp den, löper hur fint som så börjar lura på om det kan vara nån av ventilerna ovanpå lådan, en G672a. Läste nånstans om shimsning av dessa som gjorde en mörkrädd så undrar ju om man ens vågar öppna dessa som lekman. Någon här som har mer kunskap och tips om detta? :idee3:
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

AN

#4 » 01:14:10, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en verkstadshandbok från scan-vo truckparts.
Har en GS760 låda på min L85. Hade också problem med hög/låg. Hade isär, och rengjorde lite luftventiler. Men efter att jag haft bort planetväxeln, och inte hittat något fel, monterade jag den igen, och hög/låg fungerade.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

guzzi

#5 » 12:04:15, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack An, låter bra det där, gott att det finns bok att tillgå ju. Bilen har säkert stått ett tag så ventilerna kan kärva.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se