Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania P82 som ibland inte vill frikoppla

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Dieselsven (trådstartaren)

#1 » 16:44:31, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej första inlägget?

Har en fin 82:a på gården som jag brukar röra på så den inte ska somna in ifall jag får något ryck och hittar någon körning :smile:

I vintras slutade den frikoppla och jag tänkte att det är fukten, var en himla blöt vinter i år så kopplingen har säkert rostat fast. Är ju lite trist att riva lös växellådan och någon akut Spanienkörning låg inte på lut :grin: så jag bidade min tid och provade varje vecka om den skulle lossa av sig själv, det här är ju något som ALDRIG brukar hända :mrgreen:

Men i våras så funkade helt plötsligt kopplingen :uupps: jag passade på att flytta bilen så den skulle stå mer strategiskt för att hindra insyn.. är ju en skåpbil. Frid och fröjd i en massa veckor tills nu under värsta torkperioden när inte ens gräset växer (och det är ju himla skönt att slippa klippa gräset) så har den fastnat igen. :sad:

Är det någon som har ett tips på vad det är som händer?
Användarvisningsbild
Dieselsven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:35, 30-03-2014
Ort: Kinda
Sverige
Maskin: MF 178 1972
Scania P82M 1983
Volvo FH16 1996
Scania R144G 2000



Kallsmeden

#2 » 16:22:19, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trolig orsak är att lamellcentrumet kärvar på ingående axeln.
Brukar bli så vid långa stillestånd.
Skall man åtgärda det på "bästa" sätt behöver växellådan tas ner, ingående axeln rengöras samt smörjas FÖRSIKTIGT med högtempfett.
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Scania bonden

#3 » 21:38:01, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade når speciellt Scania fett i en svart tub "tandkrämsstorlek" med gult lock, innehållande nåt gulaktigt fett som skulle kletas på ingående axel, ankarbultarna till bromsbanden o dyl när jag jobbade med lastbilar. Funkar trolvis utmärkt med kopparpasta. F.ö låter diagnosen fr kallsmeden synnerligen korrekt, å det är bara till att hiva ner lådan, inte så jobbigt, är ju inte ens dubbellamell......
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Dieselsven (trådstartaren)

#4 » 20:56:26, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycken tack för tipsen, blir till att plocka ner lådan, ska bara vila mig i form först :mrgreen:

Jag kanske kan fota lite under jobbet så jag kan lägga ut det här :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dieselsven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:35, 30-03-2014
Ort: Kinda
Sverige
Maskin: MF 178 1972
Scania P82M 1983
Volvo FH16 1996
Scania R144G 2000


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se