Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Lufta dieselsystem Scania 4-serie.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

hondo (trådstartaren)

#1 » 23:25:07, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej hallå,

Är det nån vänlig och kunnig person härinne som kan återge tillvägagångssättet när man luftar dieselsystemet på en Scania 4-serie? Närmare bestämt en 94d? Gärna med bilder och pedagogik efter konstens alla regler. :)

På fredag ska jag ge mig på och lufta dieselsystemet på nämnda bil, och jag saknar allt vad instruktionsbok heter. Jag har läst mig till att tändningen måste vara på på dessa bilar när man luftar, men vart sitter luftskruven? I närheten av filtret? Måste jag öppna spridarrören också? Som sagt; all info jag kan få uppskattas. Ställde ner bilen i ca 2 veckor, och på denna tid kröp det in luft i systemet och batterierna var tomma. Så ifall nån har nån idé om vad det är som händer med bränslet så är jag idel öra. :)

Mvh

Johan
hondo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:01, 26-01-2009
Ort: Vestby kommun(fyra mil söder om Oslo)
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bobcat 974

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Lars-Peter D

#2 » 07:24:41, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är fråga om ett bränslesystem med radpump (alltså INTE common rail) så är ju PRINCIPEN att dett inte får finnas luft i systemet mellan tank och spridare.

(Ström på, tyder på att en elektrisk pump finns, (i tanken?) vilken då trycksätter systemet. Luftskruvar finns då "överst" på filter och insprutningspump. Principen är ju att bränslet trycker ut luften. Kan på vägen finnas flere filter, så vet man vilket rör, från tanken som är "tryckröret" så kan man följa röret, lufta i den ordning de kommer, tills man är vid insprutningspumpen. Och jo... röranslutning till spridare behöver ofta lossas en aning så luft slipper att läcka ut.)

Nu säger Scania 4-serie mig inte så mycket, därav bara principen för luftning av det gamla systemet med insprutningspump typ radpump. Brukar ju komma kommentarer bara en öppnar frågan har jag märkt. Vi får se....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

R_Bergsten

#3 » 14:37:22, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändningen ska va på men du får lik förbannat kämpa på med handpumpen tändningen är bara till nån elektrisk ventil till att stänga av med. Orsak är läckage någonstans i systemet och då rinner bränslet baklänges till tanken. Hållit på mee de där på en 114 ja körde på jobbet. Körde man dan efter igen gick de oftast bra men stod den över helgen så va de bara upp med hytten o börja pumpa fram tryck innan man kunde få liv i den. Vet att dom bytte handpumpen till en äldre sen med inbyggd backventil. Kolla även då lutningen av tanken funkar för annars blir de sånt j*vla vaccum i tanken så när man stängt av bilen så sugs soppan tillbaks till tanken
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

hondo (trådstartaren)

#4 » 17:53:25, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för svaren. Ska ge mig på eländet imorgon eftermiddag med lite bistånd från en kompis. Den startade fint när jag hämtade upp den från Scaniaverkstan i Arvika. Och då hade den stått i 2 dar, men det är nog läckage nånstans. Läste på nåt engelskt forum om nån som hade haft problem med nåt "stegrör" i tanken? Fattade inte riktigt.. nån som kan sprida lite ljus över detta? Motorn i fråga heter DSC901 om jag inte missminner mig och är på 300hk.

Tackar åter igen för svaren! :)
hondo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:01, 26-01-2009
Ort: Vestby kommun(fyra mil söder om Oslo)
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bobcat 974

Michael Meier

#5 » 20:27:32, 20-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hondo (trådstartaren)

#6 » 20:44:10, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst. Det var bara att lufta så hoppade bilen igång till slut. Tack för all hjälp!

2 personer gillar det här inlägget.
hondo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:01, 26-01-2009
Ort: Vestby kommun(fyra mil söder om Oslo)
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bobcat 974

rospigg

#7 » 23:02:05, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar på födelsedagen (och Scanians funktion) Hondo!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

R_Bergsten

#8 » 23:34:44, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött att de löste sig
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

hondo (trådstartaren)

#9 » 08:11:32, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rp: Tack å tack! :)

R_Bergsten: Japp, största problemet var snarare hytthydrauliken. För lite olja, och ett hyttlås som kärvade lite.
hondo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:01, 26-01-2009
Ort: Vestby kommun(fyra mil söder om Oslo)
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bobcat 974


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates