Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania ds 11 1994 väldigt trött

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Per-Olof_Masgård (trådstartaren)

#1 » 15:53:10, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte se om någon kunde hjälpa mig med en felsökning.

Det gäller en DS11 motor med turbo och intercooler från 94a.

Den är något så otroligt trött! Den reagerar på gasen bra men när den läggs i växel så är den så trött. Du får trycka gasen i botten så börjar han sakta som en båt komma upp i fart.
Avgaserna ser bra ut. Han som kört den säger att den har gett lite rök ifrån sig någon gång huxflux.
Färg på avgaserna kommer han inte ihåg. kan inte se att den förbrukat vatten. Men det ska jag kolla närmare på. Jag böt dieselfilter,luftfilter, olja nyligen.

Den växlar som den ska. Hoppar lite ibland på tomgången.

Jag har varit med om turbohaveri på en annan motor. Och det känns det inte alls som. Det felet insåg man fort och reparerade lätt.
Har generella mekaniska kunskaper. Alla förslag/teorier mottages tacksamt.
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988



torbjorn_forsman

#2 » 18:21:26, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rökbegränsaren på insprutningspumpen (en tryckdosa kopplad till insugningsröret som flyttar stoppet för max bränslemängd beroende på aktuellt laddtryck) ha gått sönder? Trasigt membran, något mekaniskt hopkärvat, tryck från insugningsröret kommer inte fram till tryckdosan...?

Andra möjligheter är att eventuell wastegate har fastnat i öppet läge så att det mesta av avgaserna går förbi turbon, eller något läckage på insugningsrörssidan så att allt laddtryck blåser ut i omgivningen.

Ytterligare en möjlighet är om avgassystemet är strypt - t ex om någonting i ljuddämparens insats har lossnat och lagt sig tvärs över utloppet.

Ett par felsökningstips är att koppla in en manometer till insugningsröret för att mäta laddtrycket, samt att provköra utan ljuddämpare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#3 » 18:42:07, 13-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det väl så att allt är relativt. Vad jämför du med? En Scania Ds 11 är ju ingen direkt racermaskin i dagens mått mätt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

R_Bergsten

#4 » 10:49:59, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de är avgasbroms på den kolla staget som manövrera den. Har hänt på några av våra kula släppt o då ligger avgasbromsen på för fullt hela tiden
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se