Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Luftning bränslesystem 144 a

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

liteford (trådstartaren)

#1 » 08:38:50, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har haft isär min 144 och bytt bla koppling och drivning till hydraulpumpen, lufttankar och bränsletank, men nu när jag monterat ihop allt får jag inte igång den..

Har "trycksatt" tanken och har bränsle ända fram till pumpen, tändningen på, men får inte handpumpen att ta nämvärt.. Har testat att köra på starten, med hjälp av startgas och får den att tända och gå en kortare stund.

Hur ska man göra? Någon påstod att ventilen i pumpen måste få signal från vevaxelgivare att motorn snurrar innan den öppnar, verkar iof. rimligt, men det betyder ju att det inte hjälper mycket med handpumpen.., om man inte kör startmotorn samtidigt.

I annat fall borde man kanske kunna öppna samtliga spridarrör på pumpen och kunna trycka från tanken och genom pumpen och fram till iaf. ng. cylinder? , ev. vrida runt motorn och lufta flera cyl. ?
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7



R_Bergsten

#2 » 16:09:58, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha tändningen på när du kör på handpumpen annars är de nån ventil som är stopp. De är ett j*vla pumpande för o få fram ordentligt med soppa
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

liteford (trådstartaren)

#3 » 18:43:07, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag misstänkte det.., frågan är om det räcker med bara tändningen på.. ,man kan tycka att pumpen är lite snålt tilltagen.. och illa placerad..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Tommy 143

#4 » 17:55:46, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handpumpen kan ju vara kass?
Ta loss röret efter matarpumpen vid filtret och sug fram soppa med prathålet så du vet att du har soppa dit,
prova sen med handpumpen med röret löst går det då, på med röret,
Släpp sen röret efter filterna går det då spänn röret,
Sen får du släppa någon plugg på dieselpumpen och handpumpa se till så du har spänning till ventilen på pumpen och att den är hel.
Jag förutsätter att du kopplat rören rätt från tanken.
Tommy 143
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:17, 27-08-2017
Ort: Staffanstorp
Sverige

liteford (trådstartaren)

#5 » 08:54:27, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det löste sig till slut, och jag fick igång den. Handpumpen är nog lite slapp.. köpte en ny till en annan bil, där jag inte hade möjlighet att trycksätta tanken, och vilken skillnad med ny pump..

144 an fortsätter att bjuda på motstånd, fick riva isär motor o låda igen, då motorn inte går runt när låda o motor är helt ihopdraget, lamellen jag fått inte var identisk, rätt lamell enl. Lev, men fel tryckplatta.. (originalet som hör till bilen..) De har Mao ändrat så att ers. Lamellen inte passar med org. Tryckplatta, utan det ska bytas som hel enhet.. och det var det ingen som upplyst om..

Efter en hel del forskande på nätet, korsreferenser o bollande med lev. Lessnar man bara och beställer en ny tryckplatta med.. ;)
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se