Sida 1 av 1

Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 17:40:03, 08-08-2017
av j-son
Är det någon som testat att sätta större bromsklockor på 3e axeln än på drivaxeln? Jag fick en tvåa på rostiga bromsklockor längst bak ifjol så bytte dessa men bromsvärkan är för låg. Fick tips att sätta in 30's klockor på 3e axeln istället för de nya 16 som sitter där nu. Har försökt mäta på driven och ser ut att vara 24 där. De innebär ju att det blir större klockor på 3e axeln och den axeln har inte ABS, så min fråga är då kommer hjulen låsa sig vid inbromsningar, speciellt vid tomkörning?
(Lastkännarventilen har varit trasig ett tag så den är spärrad i Max-läge)

Rivit lös trummorna och de ser fina ut, likaså bromsbackarna som mäter 17mm. Rullarna går lätt, dock kärvar det lite i gångjärnen.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 19:35:31, 08-08-2017
av jörgen.ottosson
Varför ska du byta till så mycket större klockor, på en gång? (vad satt där innan? hur mycket för låg är bromskraften?)

Kan du flytta ut klockorna så hävarmen blir längre?

När du ökar diametern på klockan ca 40% så blir kraften dubbelt så stor....( efter som arean är kvadraten på längdskalan.. 1,4 x 1,4 =ca 2)

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 20:29:46, 08-08-2017
av johan.eriksson
Tror mer att du har problem med de kärvande ankarbultarna och ev glasade belägg. Är nog bättre att börja där än att stoppa dit större klockor, det har ju trots allt fungerat innan. Hur gamal är bilen?

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 20:40:50, 08-08-2017
av j-son
Det är ju i förstahand för att få bättre bromsverkan och att bilen ska gå igenom besiktningen, därför jag har ett par bättre begagnade 30's och var inge sugen på att köpa nya 24 bara.

Sitter 16 orginal och satt 16 innan och jag bytte till nya 16.

Bromskraften på axeln är på 18,3kN nu och behöver komma upp drygt 15kN för att bilen ska gå igenom.

Tror inte man in flytta klockorna på något enkelt sätt som gör att hävarmen blir längre.

Okej, ja just det, men då kanske det inte blir så tokigt, iofs så kanske inte dubbelt så stor kraft på hävarmen blir dubbla bromsverkan..

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 20:42:21, 08-08-2017
av j-son
Beläggen ser ut som det ska, matt yta. Men lite kärvar det ju. Ankarbultar, vilka är det?
Bilen är 20 år i år.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 21:03:05, 08-08-2017
av jörgen.ottosson
Fattas det så mycket !

:klia: ....var bilen nerkedjad när de provade bromsarna på boggiaxel, så det inte slirade på bromsprovaren? (och så "idiotfrågan" ...är det luft i alla hjulen....har varit med om att fel lufttryck gett fel bromsvärde...)

kärvar det på ankar bultarna kan det ju påverka, men kan du röra beläggen "för hand" så brukar det gå bra ändå... :klia:

..... :klia: ....det är inte så att klockorna "bottnar" .... :klia:

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 21:23:46, 08-08-2017
av johan.eriksson
Öbm skrev:Beläggen ser ut som det ska, matt yta. Men lite kärvar det ju. Ankarbultar, vilka är det?
Bilen är 20 år i år.


Ankarbultarna är det som du kallar för gångjärn.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 21:26:38, 08-08-2017
av johan.eriksson
Som sagt, det har ju uppenbarligen fungerat med den bestyckningen tidigare. Tror du tjänar mer på att försöka hitta felet på bromsarna istället för att försöka bygga dig runt problemet.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 22:01:13, 08-08-2017
av j-son
jörgen.ottosson skrev:Fattas det så mycket !

:klia: ....var bilen nerkedjad när de provade bromsarna på boggiaxel, så det inte slirade på bromsprovaren? (och så "idiotfrågan" ...är det luft i alla hjulen....har varit med om att fel lufttryck gett fel bromsvärde...)

kärvar det på ankar bultarna kan det ju påverka, men kan du röra beläggen "för hand" så brukar det gå bra ändå... :klia:

..... :klia: ....det är inte så att klockorna "bottnar" .... :klia:


Jo det var den, dom försökte några gånger men blev inte bättre. Just de, luft är det men hur mycket har jag faktiskt aldrig kollat. Hur mycket tryck ska det ens vara i ett lastbilshjul? :grin:

Rullarna kan jag röra på men beläggen sitter fast rätt hårt, tog bort fjädern och tänkte vinkla ut dem men de satt rätt bra, inget man rubbar förhand eller med skruvmejsel, brytjärnet då åkte dem upp

Nä det justerade ja så att dom "nästan" skulle ligga an när ja bytte klockorna sist. Så den har hela vägen att åka men tar direkt.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 22:08:16, 08-08-2017
av j-son
johan.eriksson skrev:Som sagt, det har ju uppenbarligen fungerat med den bestyckningen tidigare. Tror du tjänar mer på att försöka hitta felet på bromsarna istället för att försöka bygga dig runt problemet.


Jo så är det ju såklart, jag ska ju ta upp det nu så att det får lätt, men tänkte mer att om de kärvar i ankarbultarna att man förlorar över 8Kn enbart för det. Tänkte om jag skulle fixa det som kärvar plus sätta dit större klockor så man är säker på att den går igenom. Han som tipsade mig hade drygt 95kN per axel på hans bil (samma vikt) det var mer än vad jag hade totalt.. :huh:

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 22:08:45, 08-08-2017
av jörgen.ottosson
Ta loss beläggen och se till att de går lättare på ankarbultarna, behöver du brytjärn så försvinner mycket kraft där. (men det är inte säkert att det är hela felet.)

däckstryk beror lite på dimensionen, och det är inget jag har i huvudet, men det brukar vara runt 6-7bar i tryck.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 20:49:05, 09-08-2017
av j-son
Rev lös allt idag och de övre backarna på varsin sida kärvade rätt rejält, men de nedre föll rakt ner bara man tog lös fjädern. Sen så kärvade en rulle på varsin sida med medan de två andra gick lätt. Demonterade allt, putsade bort rosten och satt tillbax dem. Det går hur lätt som helst upp och ner nu, när man sätter dit plåten för ankarbultarna då blir de lite kärvt pga trycket mot O-ringarna men man orkar dra den förhand. Men allt annat ser fint ut och går lätt.

Så frågan är ju om det kommer räcka för att få dubbla bromsverkan.. helst de 3dubbla... jag vet inte men känns inte som det räcker, de kommer absolut att ta bättre men det dubbla?

Står å väger mellan att åka å testa att besiktiga eller slänga på 30 klockorna och va på säkra sidan.. :klia:
Den här bilen kommer inte köras vintertid så bara sommarkörning att ta hänsyn till.

Re: Större bromsklockor på 3e axeln, någon som provat?

InläggPostat: 22:45:34, 09-08-2017
av jörgen.ottosson
Du kan inte rulla in på någon lastbilsverkstad och fråga om du kan få "prova bromsprovaren" ? ( är det bra kanske de kan åtgärda tvåan också?)