Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Någon som är duktig på att tolka felkoder? R480

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Banzaiii (trådstartaren)

#1 » 23:00:37, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk.
Har idag läst av felkoderna på en R480 från 2009. 13-liters Euro5 motor. Anledningen var att bilen varnar för fel på avgasreningen och motorn går ner i "nödläge", eller safemode eller vad det kallas. detta hände plötsligt från en dag till en annan. Jag läste alltså av felkoderna och det var en hel del... raderade alla för att se vilka som återkommer. Skörden blev som följer:
- 261 - Charge air pressure sensor - Implausible value - Active
-1025 - EGR content - Gases returned too low - Active (vill gärna tro att det är den som gör att bilen går in i safemode)
- 1136 Exhaust back pressure sensor - Implausible value - Active
- 5479 Atmospheric pressure sensor - Implausible value - Active

det är alltså tre sensorer som ger "skumma" värden. Vägrar tro att alla tre är paj.
EGR ventilen lever, såvida att man kan se att den rör sig både i mjukvaran och i verkligheten.

Någon som har en tanke på vart man börjar leta?
Banzaiii
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:44:32, 06-11-2013
Ort: Stockholm - Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland LB115



torbjorn_forsman

#2 » 23:09:01, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså tre tryckgivare som visar fel. Kanske fyra, om EGR-flödet mäts med venturirör och differenstryckgivare. Vad har dessa gemensamt? Går slangar mellan motorn och givarna i samma knippe som har blivit skadat? Har de gemensam spänningsmatning eller jord (som inte är gemensam med några andra viktiga saker) som det kan ha blivit avbrott på som har släckt alla givarna?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 23:24:23, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det som på andra fordon inom vag ska man i regel fokusera på den med lägst nummer.

Utan o kunna så mkt om lastbilar skulle jag fokusera på att åtgärda 261 o se vad som händer sedan. En ny mapsensor kan inte va så dyr för att ha nåt o testa med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Banzaiii (trådstartaren)

#4 » 23:25:38, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för di input, Torbjörn.
Det var lite så jag tänkte, att det måste vara något gemensamt knas mellan dessa, men har för dålig kunskap för att lokalisera dessa...
Laddtrycksgivaren borde man kunna hitta när det ljusnar (kod261), kanske även den på EGRn (1025).
"exaust back pressure senseor" har jag ingen aning om och atmosfär trycksensorn kan ju sitta precis var som helst...... :help: :help: :help:
Banzaiii
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:44:32, 06-11-2013
Ort: Stockholm - Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland LB115

torbjorn_forsman

#5 » 09:13:11, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får nog ta en titt i elschema och verkstadshandbok för att få ytterligare idéer till felsökningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

konso1985

#6 » 13:16:42, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exhaust back pressure sensor sitter som oftest på et tynt rør som er koblet på eksosrør mellom turbo og katalysator. Den måler mottrykk i eksosen, om katalysator begynner å bli tett. Ut fra dine feilkoder så kan det se ut som det er en fellesnevner som kutter tilførsel og ikke signal. Det holder med at en sensor er defekt så virker ikke de andre.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

Banzaiii (trådstartaren)

#7 » 13:26:10, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

konso1985 skrev:Exhaust back pressure sensor sitter som oftest på et tynt rør som er koblet på eksosrør mellom turbo og katalysator. Den måler mottrykk i eksosen, om katalysator begynner å bli tett. Ut fra dine feilkoder så kan det se ut som det er en fellesnevner som kutter tilførsel og ikke signal. Det holder med at en sensor er defekt så virker ikke de andre.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Jag är lur på om det kan vara atmosfärtrycksensorn som är den felande länken? Att dennes data används för dem övriga sensorerna som referens och att resten ballar ur då, när referensn är tok-fel...
Banzaiii
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:44:32, 06-11-2013
Ort: Stockholm - Nacka
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: New Holland LB115


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se