Fick en rolig överraskning i går kväll, opticrusen låste sig på 10 ans växel.
Den blev helt död, försökte med norsk reset men växeln vägrade att lämna sin placering.
Fick efter mycket om och men i limpmode och med det ur växeln, kunde sedan linka mig vidare.
Idag när jag skulle "limpa" mig hem gick det till att börja med knappt att växla mellan fram och back, kunde visa att backen var i men åkte framåt ändå och tvärtom .
När jag till sist vänt skutan åt rätt håll ville han inte växla högre än 5 an, inge kul på E22.
Men ju varmare lådan blev ju högre växlar gick den med på.
Det ska sägas att den inte växlade på ett förtroendeingivande sätt, rondeller och trafikljus var inga ställen där man fick några kompisar precis.
Väl hemma tog det flera minuter att få i backen så man kunde backa in på gården dvs den vill inte släppa växeln framåt.
Nu till problemet, kan inte höra några luft läckage och den går att växla med hjälpligt i limp mode men det känns som den växlar kraftlöst och långsamt.
Sitter säkert en hel hög med givare som ska känna av allt möjligt och omöjligt.
Dock känner den troligtvis av kopplingen då den går att växla med limp men inte i manuel.
Två detaljer i det hela avgasbromsen har slutat att fungera under färd men det knäpper i relät och den funkar på tomgång ( vitröksbegrensaren) .
Och vid omstart kan det hända att motorn tok rusar då slår dock avgasbromsen i !!!
Sug på den.
Detta är en scania 114G -00 380 med opticruse.
Är det någon som har några idéer, hoppas jag har varit tydlig i mitt problem.
Får väl ägna helgen åt familjen och låta dom små cellerna jobba i fred, sen blir det väl en tvätt om vädret tillåter så man kan åtminstone en visuell kontroll, i värsta fall får man väll limpa sig till arver om dom kan läsa av några koder på en så gammal bil.