Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Ventilfjäder tryck

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Tommy143 (trådstartaren)

#1 » 16:18:50, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån kunnig på detta vad som krävs i fjädertryck?
ventil 54mm laddtrycket hamnar väl kring 2,5-3bar och räknar man kraften på 3bar blir det 70kg tryck på ventilen mina fjädrar ligger på 40kg tycker det känns lite lågt men är samma på nya fjädrar. visst blir det mottryck i cylindern men det kanske ändå är nåt ställe som ventilen kan öppnas av laddtrycket.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470



rospigg

#2 » 17:36:39, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat dom värdena när den lösa ventilfjädern har samma längd som när den sitter på plats i motorn?
Någon som kör tractorpulling borde ha raka besked att ge dig.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 18:20:06, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte tryckskillnaderna som är mest bestämmande för hur starka ventilfjädrarna måste vara, utan det är de dynamiska krafterna i ventilmekanismen (vikten hos ventil, stötstång, ventillyftare, tröghetsmoment hos vipparmen mm i kombination med varvtalet) som avgör. Det som händer först om en ventilfjäder är för svag är att man får s k ventilsläpp, dvs att ventilfjäderkraften inte klarar av att accelerera mekanismdelarna tillräckligt snabbt då ventilen ska stänga.

När du räknar på ventilareor, så kom ihåg att räkna bort ventilskaftets area. Och det är inte ventilens ytterdiameter som ska räknas, utan tätningsytans innerdiameter.

Ventilfjäderdata bör stå i VHB för motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tommy143 (trådstartaren)

#4 » 19:31:52, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ju varit bra om scania hade haft uppgifter på detta men det verkar dom inte ha, det jag mätt är installationstrycket är en 143a samma fjädrar på 144an också.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

Janson1

#5 » 21:37:28, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med detta förtryck så fyller den ju cylindern innan ventilen öppnar, den kommer väl även att ventilera ut ev kvarvarande avgaser när cylindertrycket blir tillräckligt lågt. Det behöver inte vara dåligt att insugsventilen läcker igenom åt "rätt" håll, tvärtom så ökar ju fyllnadsgraden ytterligare. Men, det finns alltid ett men... Om ventilsystemet har hydrauliska lyftare så kommer dom att åka isär och ventilen blir aldrig tät, dessutom är det stor risk för att kolven klappar till ventilen om den inte är stängd... Är det hydrauliska lyftare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Tommy143 (trådstartaren)

#6 » 23:27:00, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter mekaniska lyftare.
Provtrycker man insugssidan så öppnar insugarna redan vid 1.7bar, det kan väl inte vara bra om dom öppnar när dom inte ska det?
Jag har kanske fel vet inte, Det är kanske värre om avgasarna öppnar men på dessa topparna är det högre tryck på fjädrarna förstärkt avgasbroms.
Hittade den här texten handlar om en cummins men ändå

(Stock springs have 78-82lbs of pressure seat pressure on average at 1.380". If you are over 35psi(boost or drive presure) and 3,800 rpm, stock springs do not fully control the valvetrai).
This allows a few negative things to happen. First, valve float, which can cause serious damage to the valvetrain. Second, intake and exhaust valves can be blown open by boost and exhaust drive pressure which allows reversion. Reversion can hurt your power potential by allowing exhaust gasses to enter the cylinder on the intake stroke. Inert gasses in the exhaust, when re-introduced into the cylinder shield the fuel particles from oxygen in the cylinder. This does a few things that negatively affect power. It increases the time delay from start of injection to start of combustion, it decreases the maximum pressure and maximum temperature reached in the cylinder and it increases the total time needed to completely burn the available fuel. Correct valve spring pressure is a very important piece of power production.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470

rospigg

#7 » 00:57:41, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cummins: 2,4 bars laddtryck och 3800 varv på motorn.
Det varvet är förbaskat högt! Varvar du någon gång ens hälften?
Vad har fått dig att fördjupa och oroa dig för det här eventuella problemet?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Tommy143 (trådstartaren)

#8 » 02:10:31, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

2500rpm + och säkert större ventiler änn cummins.
Tommy143
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:29, 19-04-2015
Ort: Malmö
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 143/470


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se