Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Oljetryck?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

johan.eriksson

#16 » 18:53:34, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att oljan inte är bytt på 5år låter anmärkningsvärt, rekommendationen är en gång om året.
Trycket i sig är nog inget att hänga upp sig på, låter ganska normalt, konkurrenten Mercedes hade som lägsta nivå 0,5 på tomgång och 2,5 på arbetsvarv. Och då självklart vid driftsvarm olja, dvs över 60°.
På en Scania kan man ju börja med att byta bussningar och tätningar i cyklonen, går att få ganska stora internläckage där.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



fipplaren (trådstartaren)

#17 » 19:01:44, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Att oljan inte är bytt på 5år låter anmärkningsvärt, rekommendationen är en gång om året.
Trycket i sig är nog inget att hänga upp sig på, låter ganska normalt, konkurrenten Mercedes hade som lägsta nivå 0,5 på tomgång och 2,5 på arbetsvarv. Och då självklart vid driftsvarm olja, dvs över 60°.
På en Scania kan man ju börja med att byta bussningar och tätningar i cyklonen, går att få ganska stora internläckage där.


Inge konstigt att förra ägaren inte bytt på 5 år då han endast kört lite på byn varje sommar.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

Mattias_E

#18 » 00:09:16, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fipplaren skrev:Har Retardern nått med motoroljan att göra? Är ju filter till den också nånstans


Nu ska vi se här, jobbade på Scania Transmission några år på 00-talet, bland annat med bearbetningen av husen till retardern samt senare även i monteringen av växellådorna, men då axelmonteringen men även i slutkontrollen där vi även lagade mindre fel innan de gick vidare till måleriet och vidare till Södertälje.

Retardern på din låda har sin egen olja och filerna ska sitta utvändigt monterade om jag inte minns helt fel. Retardern är lätt att hitta, sitter som en liten påbyggnad på bakre gaveln på vänster sida, går inte att missa.. Den blev mer integrerad på den nya generationen som kom 2007/2008.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se