Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Oljetryck?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

fipplaren (trådstartaren)

#1 » 14:49:46, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en Scania R124 -01, och funderar på om jag ska använda eller skrota
Vill provköra lite innan beslut, men de är nå fladder med oljetrycket.
Första starten slockna lampan,men inge tryck på mätaren, efter en stund visade mätaren 4-5 kg.
Körde hem den och mätaren visar hela tiden runt 4 kg, även på tomgång, men ibland i gupp på grusvägen börjar lampan blinka.
Ute på finvägen blinkar lampan till när jag saktar in för att svänga och en gång när ja bromsa för nått
Låter som nå fel på nån kabel eller har nån annan bättre förslag
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00



Janson1

#2 » 15:40:16, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anslut en för dig känd oljetrycksmätare och kör en stund... Koppla loss sladden för oljetrycket på själva givaren och se om lampan lyser någon gång. Då ser du nog både om det är ett eller två fel eller för övrigt helt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fipplaren (trådstartaren)

#3 » 16:22:28, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Anslut en för dig känd oljetrycksmätare och kör en stund... Koppla loss sladden för oljetrycket på själva givaren och se om lampan lyser någon gång. Då ser du nog både om det är ett eller två fel eller för övrigt helt.


Om det vore så lätt.
Sitter en givare på oljefilterhållaren för ett vanligt filter vid cyklonrenaren, men den givaren sitter i stoppad i ett hål och är helgjuten med kabeln.
Kabeln är skarvad en bit ifrån och efter att ha skalat bort krympslang och geggamoja och klister, så är det 4 kablar.
Lite för många för att det ska bli enkelt.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

magirus

#4 » 20:08:39, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det elektrisk tryckmätare?
Om INTE kan kapillärröret va tätt. Öppna i bägge ändar,pytsa i bensin eller WD-40 e dyl. blås me tryckluft.

I mätarn kan man spruta in WD-40 e dyl, upprepa några gånger o se om de kommer ut nån gegga. OBS!! INGEN tryckluftblåsning där!
Samma går att göra med tryckgivaren. Ha stoppen ute o kör startmotorn några varv så syns det om de kommer nån olja o samtidigt om där är skit i anslutningen till mätare/tryckgivare så ploppar de ut. Skärma av med en trasa e dyl så oljan int sprutar runt.
magirus
 

fipplaren (trådstartaren)

#5 » 22:37:08, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är elektriskt mätare och misstänker att givaren var ett problem.
4 kablar till den och jag har vridit och kollat upp skarven på kabeln och försökte ohm mäta givaren för att lista ut hur den funkar och ansluta en annan lampa, för att se om den blinkar också.
Efter ohm mätning på alla tänkbara vis, så är resultatet 0 kontakt både med motorn av och på.
När jag kopplade ihop kablarna igen, så har jag fullt oljetryck på mätaren när tändningen är på och lampan lyser inte nå mer.

Nu lutar det åt att skrota givaren och borra ett hål för att ansluta en mekanisk mätare för att provköra och se om oljetrycket är OK innan beslut tas för vad jag ska göra med den.

Dieseln och fjärrkontrollen till bakgavellyften är vad jag betalade för, resten följde med i köpet.

1 person gillar det här inlägget.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

R_Bergsten

#6 » 11:06:25, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla mätarna på 4 serien e väl inte mkt att lita på vid de här laget. Man bruka ju få banka lite på dem för de ska visa rätt
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

torbjorn_forsman

#7 » 11:02:46, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är elektrisk givare på den där bilen, lägger upp en bild lånad från Ebay här.
Bild

Ogängat hål i motorblocket där en nippel med O-ring på givaren sticks in, givaren sitter fast med två skruvar.

Hade nog varit bra att ha någon form av elektrisk spec för givaren och/eller elschema för bilen, för att fortsätta felsökningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fipplaren (trådstartaren)

#8 » 20:49:33, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är elektrisk givare på den där bilen, lägger upp en bild lånad från Ebay här.
Bild

Ogängat hål i motorblocket där en nippel med O-ring på givaren sticks in, givaren sitter fast med två skruvar.

Hade nog varit bra att ha någon form av elektrisk spec för givaren och/eller elschema för bilen, för att fortsätta felsökningen.



Tack för att du fixade in bild
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

fipplaren (trådstartaren)

#9 » 17:43:37, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterat en mekanisk mätare och den har stått på tomgång tills motortemperaturen blev ca 70 grader.
På tomgång 550 varv visar den 1 kg ökar man till 800 så är de 3 kg och vid ca 1200 4 kg.
Står den på tomgång och man bara nuddar till gasen så reagerar mätaren direkt.

5 år sen de bytte olja och filter och den har småkörts lite varje år, men vet inte hur långt.
Oljan är svart.
inge vevhuskompression
Allt är rent och snyggt utom cyklonrenaren som har en hinna av smuts utvändigt

Är det bra, dåligt normalt?
Har Retardern nått med motoroljan att göra? Är ju filter till den också nånstans

Ett pluss är att den håller lufttrycket 5 dar minst
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

Burträskarn

#10 » 08:44:00, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en rätt OK motor. Vad är det för påbyggnad, fast flak eller skåp? Är själv på jakt efter en krok eller tippbil, och en 4-serie från 99 till 04 tycker jag allra bäst om...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

fipplaren (trådstartaren)

#11 » 09:28:55, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provkört efter väg en timme i morse och oljetrycket försvinner inte, men oljan ser tunn ut på stickan och på tomgång blev det 0,9 kg.
Ska byta olja och filter och se om det blir nån skillnad.

Det är helluft med styrning på tredje axeln, opticruse och den växlar fint utom att det tog lite tid innan den växlade när den var kall, men å andra sidan varvade jag inget i början. När det gått en stund och jag gasar på så växlar den fint.

Det ska vara ett isolerat Närko skåp med kyla och värme, invändiga mått 7400x2490 och 3050 högt, men det är bortplockat men bakgavellyften med fjärrkontroll är kvar.
Nu när den funkar, ska jag hämta ett annat skåp och montera på så jag kan besikta.
Vet inte om jag ska montera Hiab kroken, med Laxå snabblås som jag har eller om jag ska plocka ihop någon besiktningsbefriad bil med den.

Jag ska börja köra med skåpet och en besiktningsbefriad lågbyggd 12 meters släp utan lemmar som lastar 7 ton, så jag får bort skrot och kan frakta byggmaterial.
Jag ska även montera plogfästen så jag kan skotta på gården mm.
Då räknas den som vägunderhållsfordon och då slipper jag vägavgiften och får dygnsskatt istället, så jag kan ställa av och på utan problem.

Ser kanske lite dumt ut att ha diagonalblad på en Fjärrbil med tempererat skåp och helst skulle jag fått dit en sidovinge med, så jag blir riktigt idiotförklarat av snöröjarna

3 personer gillar det här inlägget.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

Burträskarn

#12 » 11:01:06, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förstår jag varför bilarna med plogfäste blir så dyra... så man får inte dygnsskatt på en "vanlig" bil?
Det lilla jag kört med opticruise fungerade likadant, nån bil vägrade till och med växla tills oljan blivit nån grad varmare. Sen de blev varma fungerade de alldeles utmärkt.
En bild av en fjärrbil med monterad plogutrustning skulle bota åtskillig ångest inför skattehöjningar, planetförödelse och populära sjukdomar...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

fipplaren (trådstartaren)

#13 » 11:15:31, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte vara plog, men jag har behov av att ploga så det var enklast för mig.
Är den äldre än 30 år och inte körs yrkesmässigt så är det inte heller vägavgift
Kolla länken.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ga-fordon/

Finns kanske andra undantag med, när de införde vägavgift, så monterade kompisen grimma eller va de heter på bärgningsbilar, som du lyfter bilen med baktill, för att slippa avgift

1 person gillar det här inlägget.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

fipplaren (trådstartaren)

#14 » 12:21:52, 19-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte lite annat och fick 2 diagonalblad inpå och den ena är komplett för lastbil och passar fästena som jag har framtill, så nu saknas bara det som ska sitta på framaxeln tror jag.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00

fipplaren (trådstartaren)

#15 » 18:42:21, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den rullat ca 400 mil med min tillfälliga oljetrycksmätare och den ligger på ca 1 kg på 500 varv och ca 3 kg när jag ligger på mitten av det gröna efter byte av olja och filter.
Den växlar mjuk, det enda som stör mig är att den börjar på ettan även om bilen är tom, men det ska gå att programmera enligt instruktionsboken, men har inte testat.
Sket i skåpen då de bara var skit och jag åker på regbesiktning om kylaggregatet inte funkar.
Kommer att bygga ett tillfälligt flak av det som är kvar av gamla skåpet till sommaren och besiktiga i stället, det är ju enklare än å slänga ut pengar på ett skitskåp.
Då kan jag ta med baklastaren och hämta hem lastväxlaren, flaket och F89-an i delar till sommaren, då det inte går att få någon att lasta för en vettig peng.
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se