Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

V8a i en TGB 30.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Pellegusa (trådstartaren)

#1 » 19:18:25, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!

Fram tills för fem år tillbaka hade jag en entreprenadfirma, grävmaskiner, ett par, en mindre och en hjulgrävare.
När jag startade upp företaget 2007 så köpte jag även en TGB 30, och för att kunna transportera den mindre grävmaskinen, även till lite mer otillgängliga platser. Jag specialiserade mig något, att just kunna ta uppdrag "ute i buschen".

Idag är jag pensionär. När jag avvecklade verksamheten så behöll jag min lilla grävmaskin, en 4,5-tonnare, jag behöll även min TGB 30.

Jag brukar regelbundet starta upp fordonsparken, att hålla dem igång.
För ungefär fyra år sedan skulle jag starta upp min TGB 30...
Det behövdes inte många varv med startmotorn...
Motorn tokrusade... Ett högst olämpligt varvtal...
I (ungefär) 20 sekunder, så skreeek motorn innan den plötsligt stendog.
Jag (tror) att motorn skar, men jag är inte helt säker...
Sedan dess har jag inte vågat pröva...
Det var (mycket) obehagligt, inget fenomen och som jag önskar andra och att råka ut för... Jag bara väntade på att kolvarna skulle komma upp genom hyttgolvet.

Som sagt, jag har behållit lastbilen. Jag har inte bestämt mig för om jag ska sälja den eller...
Jag har (vissa) funderingar och om det skulle gå att montera en Scania-V8a i stället för den nuvarande motorn. Skulle det kunna fungera och vara genomförbart?

/Pelle
Pellegusa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:53, 01-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix N450/2
Scania SBA 111 (TGB 30)



Johan Josefsson

#2 » 20:58:43, 26-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går väl, frågan är hur mycket jobb man vill lägga ner och vad man vill uppnå?
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

tegelrygg

#3 » 19:54:49, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pellegusa skrev:Halloj!

Fram tills för fem år tillbaka hade jag en entreprenadfirma, grävmaskiner, ett par, en mindre och en hjulgrävare.
När jag startade upp företaget 2007 så köpte jag även en TGB 30, och för att kunna transportera den mindre grävmaskinen, även till lite mer otillgängliga platser. Jag specialiserade mig något, att just kunna ta uppdrag "ute i buschen".

Idag är jag pensionär. När jag avvecklade verksamheten så behöll jag min lilla grävmaskin, en 4,5-tonnare, jag behöll även min TGB 30.

Jag brukar regelbundet starta upp fordonsparken, att hålla dem igång.
För ungefär fyra år sedan skulle jag starta upp min TGB 30...
Det behövdes inte många varv med startmotorn...
Motorn tokrusade... Ett högst olämpligt varvtal...
I (ungefär) 20 sekunder, så skreeek motorn innan den plötsligt stendog.
Jag (tror) att motorn skar, men jag är inte helt säker...
Sedan dess har jag inte vågat pröva...
Det var (mycket) obehagligt, inget fenomen och som jag önskar andra och att råka ut för... Jag bara väntade på att kolvarna skulle komma upp genom hyttgolvet.

Som sagt, jag har behållit lastbilen. Jag har inte bestämt mig för om jag ska sälja den eller...
Jag har (vissa) funderingar och om det skulle gå att montera en Scania-V8a i stället för den nuvarande motorn. Skulle det kunna fungera och vara genomförbart?

/Pelle
Hej

Hur har det gått, har du bytt till V8?

Sent from my Mi A2 using Tapatalk
tegelrygg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:49, 10-09-2020

johan.eriksson

#4 » 08:10:49, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Scania brukar det vara raka ramar till sexorna och utsvängda ramar till V8, så risken är nog överhängande att man får byta ram om man vill ha ner en V8.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mats i Myrhult

#5 » 10:33:24, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet går det inte få V8 i Scanias 6x6, så det är nog mycket enklare stoppa i en modern sexa.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#6 » 13:09:10, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är poängen med en V8a?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Hymas 89

#7 » 13:22:30, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En V8 är en V8.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Göran Ekman

#8 » 13:45:35, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En V8 är en V8 världshistoriens mest hissade motor. Den går att motivera där man inte har plats på längden men mycket plats på bredden men förövrigt är jag tveksam till konceptet att montera cylinderbankar i V-form.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Orsa

#9 » 13:51:21, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TGB 30/40 ram är en ren specialare som inte är vridstyv. Den är konstruerad och nitad så att den flexar mycket. Därför tar dessa bilar lägre laster och det är ett offer för att inte hela tiden ha hjul hängande i luften över stock och sten. Så momentmässigt funkar säkert en v8a bara man inte sätter fast den och börjar veva fullt. Tyngdmässigt sämre för bil och terrängegenskap. Byta ram ger sämre terrängegenskap.
Dessa är en utomordentligt förfinad kompromiss som dom är byggda. Enda fördelen är på bilshowen som en hottad tgb30.
Vet och tycker jag

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se