Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Packbox byte drivaxel scania 110-72

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

JanBryntesson (trådstartaren)

#1 » 00:29:20, 17-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör man när man bytter packboxen i drivaxelen utan navreduktion?
JanBryntesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:01, 30-05-2004
Ort: Torrskog
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Racetrucker

#2 » 01:16:04, 17-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade upp i boken och hittade denna sprängskiss.

Lycka till ;)

Bild
Senast redigerad av Racetrucker 01:18:16, 17-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Racetrucker
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:12, 01-08-2010
Ort: Gävle Hamrångefjärden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Scania L110 Super 1968
GMC CCKW353 6x6 1941
Takeuchi TB015
Yale 2500 1974

jörgen.ottosson

#3 » 10:26:59, 19-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle beskriva det i ord så här....

Släpp på bromsjusteringen, på bromshävarmen (på det hjul du ska byta tätning. :grin: och lyft upp hjulparet.

Demontera medbringarkopan ( den mitt i navet) och demonter låsskruven för lagerjusteringen (14) lossa klämmskruven för mutterstycket (15) gänga ut mutterstycket, troligen följer styringen och inrelagerbanan med ut.. ( annars peta ut..)

nu kan du demontera hjul och bromstrumma och nav som en enhet mha. palldragere eller hjullastare. ( har du inte den möjligheten så måste du börja med att demonterahjul och bromstrumma, om du ska orka lyfta själv.)

Nu kan du börja demontera tätningen, lägg en trasa inne i bromstrumman för att fånga upp skit/fett som ramlar ned( slipper du tvätta så mycket sen) lossa skyddsskopan som sitter bakifrån med ett 10-tal skruv, sedan är det bara att bryta ut tätningen, knacka in en ny .....och återmontera.

( kolla bromsbelägg, har du dålig navtätning så har du troligen oja/fett på brombelägg och trumma/bromssköld)

( detta är på ett boggihjul, men det ser lika dant ut i princip)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 402#216402
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se