Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Bakre vevaxeltätning 144

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

liteford (trådstartaren)

#1 » 13:24:51, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag håller på (och efter mycket strul tidigare) ska jag nu lyfta i en annan motor i bilen, men är lite fundersam på om jag ska byta bakre vevaxelpackboxen. Det var väl inte överdrivet skitigt bakom svänhjulet på "donatorbilen" men den har ju gått en del..

Orginal packbox kostar ca 1100kr på Scania och på Autodoc med machande orginalnr. lite olika priser, men ca ett par hundra kronor. Skickade efter därifrån tidigare, och vet att de inte känns lika. Verkar finnas med olika mtrl. Orginal var betydligt hårdare.
Orginal kanske håller 100 000mil och de andra 50 000mil? Är det ng. som testat?

Det blir b.la. ny koppling och komplett tryckplatta, så i sammanhanget är en tusenlapp inte mycket..

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7



magirus

#2 » 20:27:14, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, när de liks är tomt olättåtkomlikgt känns de som en god idé att byta tätningen :thummar: för om du INTE sku göra de så torde Hr Murphy kvadda den gamla o så få du göra jobbet en gång till. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

johan.eriksson

#3 » 10:48:57, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika bra att passa på när du ändå har byxorna nere, du kommer bara att ångra dig om du inte gör det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

liteford (trådstartaren)

#4 » 11:55:28, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, man har ju ingen större lust att göra det en gång till.. och det är väl lika bra att åka in till Scania och köpa en orginal packbox. Så det inte blir trassel.

Med facit i hand, hade det varit smidigare, fått rätt delar direkt och inte dyrare, att köpt delarna på Scania direkt, även om den offerten sved.. ;)

1 person gillar det här inlägget.
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

liteford (trådstartaren)

#5 » 09:59:11, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej


Nu ska jag byta vevaxeltätningen

Har köpt en orginal tätning och det står i anvisningen att den ska monteras torrt och utan olja..
Den är komplett med en monteringskrage.

Kan någon förklara varför, Kan dom mena den yttre anliggningsytan?
Det känns ju som man iaf. skulle vilja ha en liten oljefilm på vevaxeln, så den inte går torr innan det börjar stänka dit lite olja?
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7

Hymas 89

#6 » 20:12:41, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga på Scaniaverkstan där du köpte tätningen.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

ÅÄÖ

#7 » 21:05:50, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står den fortfarande löst på pall, kanske det kan vara värt besväret, och några kronor till, att lasta iväg hela härligheten till verkstaden för handgriplig assistans!
Surt om det läcker ändå strax efter massa utgifter och arbete...
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

liteford (trådstartaren)

#8 » 18:39:24, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så kan det vara.., men jag har frågat på Scania och får inget vettigt svar, varken på det ena eller andra..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se