Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

reservdelskatalog Scania L36

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Amagutt (trådstartaren)

#1 » 09:57:09, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, finns det någon som har reservdelskatalog till L36 tro? Är ute efter bilder på hur växelspak är lagrad. Den jag har är väldigt glapp åt alla håll. Sidled o även uppochner, med minst 1cm. Hittar ingen märkskylt heller och har inget foto. Kan beskriva ifall någon direkt kan känna igen sig. Bilen är från -66, lådan är i grunden 5vxl med hög-låg + uttag för tipp. Tryckluftsdriven hög-låg, där ventil sitter på höger sida av lådan, ungefär mitt på växellådans sida. Trodde först den satt i bakaxeln men vid närmare koll är det i lådan det styrs. Är inte ZF utan scanias egna. Har kollat genom växelspakens damaskhål och själva växelspaken är infäst, lite som vad en normal styrled är, och verkar sitta på en kortare utgående tapp som är nära själva kulleden i locket. Spak sitter med en typ M12 mutter och troligen kona. locket in i lådan är svårare beskriva men hålls med ca 10st, typ M8 muttrar och kan vara 10cm brett o kanske 15cm långt. Inte rent 4-kantigt, men nått ditåt..... Locket har även en stor insexmutter för typ oljepåfyllning.

Antar det skall finnas en fjäder under locket som skall hålla glapp på en resonabel nivå....min spak glappar utan att jag kan känna något tryck från någon fjäder. Ser även ett slags styrstift som glider i ett spår på själva kulan. Även det glappar rejält, så på nått vis går det säkert att "smida till" nya delar. Om någon råkar ha ett lock med korta spakdeln i bra skick är jag såklart intresserad av den i så fall, men all info är bra info, innan man börjar göra dumma saker. tacksam för de svar som kan finnas där ute. Mvh Benny
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59



Amagutt (trådstartaren)

#2 » 12:11:11, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara som info, reservlistan för nyare L50, som finns för nedladdning, är inte komplett. Växellådedelen saknas o ligger i ett annat katalognummer.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se