Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Lämplig modern motor/låda till TGB40

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

tegelrygg (trådstartaren)

#1 » 17:55:45, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om det skulle vara genomförbart att uppgradera en TGB40 med aningen modernare motor och växellåda? Vilken kombination vore då lämplig?

Målet skulle vara att få ner bränsleförbrukningen samt möjlighet att få tag i reservdelar enklare. Detta med reservdelar gör jag ett antagande om baserat på att nyare grejor är enklare att få tag i, inte att jag har någon erfarenhet eller kunskap om det.

Bakgrunden är att jag gillar TGB40 med dess last- och kapacitet offroad. Tror den kan funka som basfordon att bygga expeditionsbil på. Kör man tusentals mil så spelar förbrukning en viss roll och kan man få ner den betänkligt så vore det kanon.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk
tegelrygg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:49, 10-09-2020



johaniskogen

#2 » 18:23:05, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

tegelrygg (trådstartaren)

#3 » 18:29:03, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.
Tack för svaret. Du tycker inte att man skulle byta lådan om man ändå börjar härja med motorbyte? Nyare motor och originallåda (modifierad med sats för att köra manuellt).

Sent from my Mi A2 using Tapatalk
tegelrygg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:49, 10-09-2020

johaniskogen

#4 » 19:46:43, 10-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tegelrygg skrev:
johaniskogen skrev:Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.
Tack för svaret. Du tycker inte att man skulle byta lådan om man ändå börjar härja med motorbyte? Nyare motor och originallåda (modifierad med sats för att köra manuellt).

Org motorn är ju skottsäker, ser ingen anledning till o byta den om den inte är helt slut, vilket dom sällan är i tgb-bilarna.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jonas Ryrfeldt

#5 » 00:16:20, 11-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tegelrygg skrev:Kör man tusentals mil så spelar förbrukning en viss roll och kan man få ner den betänkligt så vore det kanon.


Bränsleförbrukningen är väl ett problem först när du har en kanon bakom, o jag har iallafall inte hittat någon kanon att ha bakom min 40a. 4,5 i tomme är väl rätt bra :thumme: . Ska du ner till 1,2 blir det till att åka folkvagn och det är iallafall inte min kropp gjord för :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

2 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

torbjorn_forsman

#6 » 07:24:13, 11-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara petig så är det ju vanligtvis en haubits och inte en kanon man drar efter en 40:a (undantag: kustartilleriets 12/80).
Man skulle ha passat på nån gång i tidigt 00-tal då en lägda utanför Norrköping var full med Haubits 77A som stod och väntade på skrotning...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se