Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

5an och 10an växlar hoppar ur Scania H 92 splittlåda

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

spottnick (trådstartaren)

#1 » 20:33:42, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt något med växellådan på min Scania H 92 1987 5an och 10an fastnar inte i läge utan kastar ur .Bilen är utrustad med en splitt växellåda, så det är samma växelläge i varje grupp som krånglar. Kan fjädern i någon spärrkula brustit, eller växelföraren lossnat eller deformerats, Det hörs inte något onormalt ljud heller Finns det någon som varit med om något liknande, Tacksam för tipps S Thörner Säffle
Bild
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera



Hymas 89

#2 » 21:02:19, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så enkelt att hyttfjädringen är sliten, i kombination med sliten länkage i växelspaken som gör att växel inte läggs i ordentligt. Utan någon stans ligger växelstaget emot hytten, och växeln "knuffas ur.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

spottnick (trådstartaren)

#3 » 22:51:45, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu fixat växellådan. GR 871. Tack vare verkmästaren som renoverar växellådor på Rackstad lastbilsdelar i Arvika Han hjälpte mig genom att beställa Italienska reservdelar till min gamla Scania ,till ett mycket bra pris. Jag fick byta ingående axel + komplett växlingsmuff samt medbringaren. två lager samt packningar. Dessa delar var utslitna, vilket inte var ovanligt efter en tid. Särskilt drabbade var tydligen Grusbilar samt Distrubitions bilar som växlas mycket . Jag vill också berätta att jag laddade hem Verkstads handbok om den växellådan som siter i min Scania från detta forum ( overdeligt för att utföra en bra renovering) Växellådan går nu mycket tystare samt vibrationer som tidigare fans i växelspaken är nu borta. Tack maskinisten för ert arbete med detta forum, som hjälper oss att hålla liv i gamla fordon och maskiner.
Sture T Säffle.

5 personer gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se