Sida 1 av 1

Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 01:27:04, 30-10-2021
av Patrik Carlsson
Jag fick en krokig stake på 143'an för ett tag sedan :sad:

Nu till frågan, vad kan ha orsakat detta?
Kan det komma av att det runnit in diesel i cylindern och sedan gått som det gått när jag skulle starta?
Det som talar emot det är att när jag provtryckte spridaren (under vatten) med blåspistolen så bubblade det ingenting.

Den hade stått i ca 2 v när jag skulle starta den. Gick runt lite segt på starten och stannade, tänkte om batterierna var urladdade. Provade igen, tände till på någon cylinder, sedan satt den tvärfast!

Efter massa mekning kom jag fram till att en stake är böjd och således kilat fast kolven mot vevaxeln.
Lite glykol i oljan, max 1 liter gissningsvis. Lite delar av ett foder och en kolv fanns det också i tråget.
Så gissar att glykolen kommer från det trasiga fodret.
Glykol och olja var inte blandat, oljan svart och fin.
Vet inte hur lång tid det tar för olja och glykol att separera efter att ha blivit ihopvispat och grått.
Om det ens separerar, man skulle gjort ett test i en flaska...
Det har försvunnit glykol tidigare, inte sett något läckage under när den stått still.

Det hade hällregnat under den perioden, men har svårt att tro att det skulle kunna komma in vatten den vägen. Regnar det in genom piporna så bör det rinna ur innan det fyllt avgassystemet, har ett litet rosthål i röret på väg ner från turbon. Det borde rinna ur fortare än det regnar in, det är en liten böj på rören längst upp så det kan inte regna rakt in, om det inte blåser bakifrån.

Har rivit ur kolv, stake och foder.
Provtryckt toppen i hetvatten och 5 bar, läcker bara lite från plattan med luftnippel jag satt dit och täcklocket på andra sidan.

Undra om det kan vara en mikroskopisk por i fodret, hur provtrycker man det lättast?
Svarva två pluggar med oringspår och peta i?

Hoppas det finns några idéer här :smile:

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 02:29:29, 30-10-2021
av marcusw
Jag kan tyvärr inget om lastbilar, men jag åläggs ibland att slipa ur och svetsa aluminiumtoppar till bilar, så jag blev nyfiken på din provtryckning tänkte om du har någon bild som visar hur det går till och hur det tätas ?

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 04:02:51, 30-10-2021
av Patrik Carlsson
Hade ingen tillräckligt stor plåt så fick skarva ihop två.
Lade bitar av gummikork över kylkanalhålen och drog fast plattan :smile:
Bild
Bild

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 04:15:31, 30-10-2021
av marcusw
Aha ! Tack för bilderna. Jag skall göra något liknande nästa gång jag svetsar ett topplock.

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 05:40:08, 30-10-2021
av Bengt Erik Eriksson
Blåst toppackning kanske?

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 08:03:56, 30-10-2021
av ashg
Läckande flamstart? Stridsfordon 90 med liknande motor hade problem med läckande magnetventil till flamstarten vilket riskerade hydrolock.

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 22:23:36, 30-10-2021
av Patrik Carlsson
Man borde väl se något på toppackningen då tycker jag?
Sedan tätas ju vattenkanalen med en egen gummitätning, så då ska det läcka först vid den och sedan även in i cylindern.

Ingen flamstart på den vad jag vet, är inte det en injektor som eldar på lite i insuget?

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 20:20:59, 31-10-2021
av ashg
Från soldatreglemente fordon vård:
Flamstart
På Scania-tillverkade fordon finns i insugningsröret en anord- ning som värmer insugningsluften innan den når cylindrarna. Denna flamstart värmer luften med en brinnande låga inne i insugningsröret. Diesel tillförs från finfiltren via en magnetventil, som påverkas när en glödspiral är tillräckligt varm för att kunna antända dieseln.

Kanske det är så att militärbilarna är extrautrustade? Kunde inte kopiera bilden som hör till texten.

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 05:41:18, 01-11-2021
av Patrik Carlsson
Jo, jag laddade ner och läste om det på militärfordon. Det skulle vara en knapp för det i hytten. Har varken sett eller läst om det på lastbilen. Så det är nog extrautrustning som militären har.

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 19:43:44, 01-11-2021
av Patrik Carlsson
Som om att man inte hade nog med jobb...
Igår em/kväll så tippade hytten tillbaka på Scanian, frågan är hur? Det kanske blåste en del? Kan det ha fått oljan att läcka förbil kolven i tippcylindern?
Ingen aning, men eftersom jag fällt upp fotstegen för att komma in under bättre så tryckte de sönder de andra fotstegen på förarsidan och skärmen trycktes in i däcket, tur att det är glasfiberskärm när däcken max rullat några hundra mil...
På andra sidan tryckte den sönder hållaren till blinkers och strålkastare :snow:

Skönt att veta att allt är som vanligt :screwy:

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 20:46:07, 01-11-2021
av R_Bergsten
Då kan de väl knappast vart helt upptippad om de lyckats tippa ner?

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 21:30:23, 01-11-2021
av Patrik Carlsson
Är 100 på att jag pumpade den så den vägde över och sedan fortsatte till ändläget.
Vred inte om ventilen till sänkning efteråt.

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 15:36:37, 02-11-2021
av Patrik Carlsson
Grannen var ute när det hände.

"Hörde när det small till Patrik! Vi pratar om 15 min innan du kom hem igår. Jag stod ute när det hände. Vindstilla, och inte en människa så långt ögat kan nå. Sen en j*vla smäll. Trodde du gillrat någon svinfälla först. Sedan förstod jag att det var lastbilen. Gissade dock på att det var motorhuven som släppt. Galet att hytten tippat tillbaka. Farligt! Tur att ingen kom till skada"

Re: Krokig stake på 143'a, orsak?

InläggPostat: 06:45:56, 09-11-2021
av Patrik Carlsson
Provtryckt fodret och duschat såpvatten på utsidan, inga bubblor...