Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Krokig stake på 143'a, orsak?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#1 » 01:27:04, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en krokig stake på 143'an för ett tag sedan :sad:

Nu till frågan, vad kan ha orsakat detta?
Kan det komma av att det runnit in diesel i cylindern och sedan gått som det gått när jag skulle starta?
Det som talar emot det är att när jag provtryckte spridaren (under vatten) med blåspistolen så bubblade det ingenting.

Den hade stått i ca 2 v när jag skulle starta den. Gick runt lite segt på starten och stannade, tänkte om batterierna var urladdade. Provade igen, tände till på någon cylinder, sedan satt den tvärfast!

Efter massa mekning kom jag fram till att en stake är böjd och således kilat fast kolven mot vevaxeln.
Lite glykol i oljan, max 1 liter gissningsvis. Lite delar av ett foder och en kolv fanns det också i tråget.
Så gissar att glykolen kommer från det trasiga fodret.
Glykol och olja var inte blandat, oljan svart och fin.
Vet inte hur lång tid det tar för olja och glykol att separera efter att ha blivit ihopvispat och grått.
Om det ens separerar, man skulle gjort ett test i en flaska...
Det har försvunnit glykol tidigare, inte sett något läckage under när den stått still.

Det hade hällregnat under den perioden, men har svårt att tro att det skulle kunna komma in vatten den vägen. Regnar det in genom piporna så bör det rinna ur innan det fyllt avgassystemet, har ett litet rosthål i röret på väg ner från turbon. Det borde rinna ur fortare än det regnar in, det är en liten böj på rören längst upp så det kan inte regna rakt in, om det inte blåser bakifrån.

Har rivit ur kolv, stake och foder.
Provtryckt toppen i hetvatten och 5 bar, läcker bara lite från plattan med luftnippel jag satt dit och täcklocket på andra sidan.

Undra om det kan vara en mikroskopisk por i fodret, hur provtrycker man det lättast?
Svarva två pluggar med oringspår och peta i?

Hoppas det finns några idéer här :smile:
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89



marcusw

#2 » 02:29:29, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tyvärr inget om lastbilar, men jag åläggs ibland att slipa ur och svetsa aluminiumtoppar till bilar, så jag blev nyfiken på din provtryckning tänkte om du har någon bild som visar hur det går till och hur det tätas ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#3 » 04:02:51, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ingen tillräckligt stor plåt så fick skarva ihop två.
Lade bitar av gummikork över kylkanalhålen och drog fast plattan :smile:
Bild
Bild
/ Patrik

2 personer gillar det här inlägget.
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

marcusw

#4 » 04:15:31, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ! Tack för bilderna. Jag skall göra något liknande nästa gång jag svetsar ett topplock.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Bengt Erik Eriksson

#5 » 05:40:08, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåst toppackning kanske?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ashg

#6 » 08:03:56, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckande flamstart? Stridsfordon 90 med liknande motor hade problem med läckande magnetventil till flamstarten vilket riskerade hydrolock.
/Andreas i Knivsta
Fråga mej om: Militära bandvagnar och terrängbilar. Audi 80 85-86

2 personer gillar det här inlägget.
ashg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:16:15, 28-07-2018
Ort: Knivsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusom tea20
Deutz 5206

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#7 » 22:23:36, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man borde väl se något på toppackningen då tycker jag?
Sedan tätas ju vattenkanalen med en egen gummitätning, så då ska det läcka först vid den och sedan även in i cylindern.

Ingen flamstart på den vad jag vet, är inte det en injektor som eldar på lite i insuget?
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

ashg

#8 » 20:20:59, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från soldatreglemente fordon vård:
Flamstart
På Scania-tillverkade fordon finns i insugningsröret en anord- ning som värmer insugningsluften innan den når cylindrarna. Denna flamstart värmer luften med en brinnande låga inne i insugningsröret. Diesel tillförs från finfiltren via en magnetventil, som påverkas när en glödspiral är tillräckligt varm för att kunna antända dieseln.

Kanske det är så att militärbilarna är extrautrustade? Kunde inte kopiera bilden som hör till texten.
/Andreas i Knivsta
Fråga mej om: Militära bandvagnar och terrängbilar. Audi 80 85-86
ashg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:16:15, 28-07-2018
Ort: Knivsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusom tea20
Deutz 5206

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#9 » 05:41:18, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag laddade ner och läste om det på militärfordon. Det skulle vara en knapp för det i hytten. Har varken sett eller läst om det på lastbilen. Så det är nog extrautrustning som militären har.
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#10 » 19:43:44, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som om att man inte hade nog med jobb...
Igår em/kväll så tippade hytten tillbaka på Scanian, frågan är hur? Det kanske blåste en del? Kan det ha fått oljan att läcka förbil kolven i tippcylindern?
Ingen aning, men eftersom jag fällt upp fotstegen för att komma in under bättre så tryckte de sönder de andra fotstegen på förarsidan och skärmen trycktes in i däcket, tur att det är glasfiberskärm när däcken max rullat några hundra mil...
På andra sidan tryckte den sönder hållaren till blinkers och strålkastare :snow:

Skönt att veta att allt är som vanligt :screwy:
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

R_Bergsten

#11 » 20:46:07, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan de väl knappast vart helt upptippad om de lyckats tippa ner?
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#12 » 21:30:23, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är 100 på att jag pumpade den så den vägde över och sedan fortsatte till ändläget.
Vred inte om ventilen till sänkning efteråt.
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#13 » 15:36:37, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen var ute när det hände.

"Hörde när det small till Patrik! Vi pratar om 15 min innan du kom hem igår. Jag stod ute när det hände. Vindstilla, och inte en människa så långt ögat kan nå. Sen en j*vla smäll. Trodde du gillrat någon svinfälla först. Sedan förstod jag att det var lastbilen. Gissade dock på att det var motorhuven som släppt. Galet att hytten tippat tillbaka. Farligt! Tur att ingen kom till skada"
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#14 » 06:45:56, 09-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provtryckt fodret och duschat såpvatten på utsidan, inga bubblor...
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se