Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Kopplingsproblem Scania LB 80

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

kralberg (trådstartaren)

#1 » 07:28:15, 13-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en LB 80 S 42 - 1975 enligt transportstyrelsen (på fronten står det 81) med Hiabkran där kopplingen helt slutade att funka igår på väg hem med fullt flak såklart...
Det började med att växlarna inte tog, jag kom ingenstans, och sen blev kopplingspedalen blev helt stum.

Det visade sig finnas ett luftläckage på en tunn plastslang till en ventil som verkar dumpa luften från luftklockan till kopplingen, lagade det men kopplingen var fortfarande i urkopplat läge, luftklockan höll emot.
Vi kopplade ur luften till klockan för att testa med bara hydrauliken och kopplingsarmen gick tillbaka 5-6 cm från frikopplat läge och det känns bekant i pedalen även om det är mycket trögare.

Ändå händer inget när jag lägger i växlar eller kraftuttaget. Har kopplingens centrum går sönder eller har den hängt sig på nåt sätt?
Märkligt att det inte är något missljud alls från kopplingen och inget "kuggljud" när jag försöker lägga i kraftuttaget - vilket det var förut.
Vet någon var jag ska börja titta efter för att ställa diagnosen?
Tacksam för svar
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.



kralberg (trådstartaren)

#2 » 20:28:27, 13-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder från dagens försök - fick tips om att kolla om urtrampningslagret rör sig när man trampar på kopplingspedalen och det verkar röra sig.
Börjar tänka att kopplingen helt enkelt tog slut - även om det är märkligt att det hände plötsligt och utan förvarning?
Kopplingspedalen har dubbelt så långt spel som rekommenderas i instruktionsboken

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220413/661bdd6ebd67d7ba83a5dda4d89f26db.jpg

Bild från det den runda inspektionsluckan uppe på växellådan
Det ser inte ut som om urtrampningslagret fastnat - var smort och går lätt.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220413/151f2ad7483d6d736ba9716466a6d154.jpg

Justerskruv till kopplingsgaffelns Axel ser ut att vara justerad i bott = sliten koppling?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220413/d27c249d01dee119f9a3675da1bfce36.jpg


Nu är väl frågan om det är värt att tänka på kopplingsbyte - finns det någon uppfattning om vad det skulle kunna kosta?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

kralberg (trådstartaren)

#3 » 10:20:52, 14-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa teori- tryckplattan har fastnat i urkopplat läge och tycker inte tillbaka kopplingen eller kopplingsventilen. Har någon lyckats lossa en tryckplatta som fastnat i urkopplat läge?
Tacksam för svar / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

torbjorn_forsman

#4 » 19:27:56, 14-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tryckplattan hade fastnat i urkopplat läge, så borde den synliga delen av "solfjädern" vara ganska långt intryckt, och det borde vara stort spel mellan den och urtrampningslagret.
På bilden ser det ju ut som om det inte finns något nämnvärt spel mellan solfjäder och urtrampningslager, om det senare står i utgångsläge så kan man nog utgå från att lamellen förmodligen är utsliten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

arnold torparn

#5 » 06:59:30, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Den växellådan har väl splittdel som styrs av luft ? Börja med att kolla så det är fullt lufttryck till lådan , kolla sedan att växelventilen byter
läge. Växling med splitt delen sker vid nedtrampning av koppling, ute blir växling kan kopplingen blockeras i urkopplat läge. Jag har förmig att det är 3 st ventiler på den lådan som sköter växlingen. Det är nog 40årsedan jag var utför samma problem.
Mvh Arnold

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

kralberg (trådstartaren)

#6 » 09:11:36, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren

torbjorn_forsman skrev:Om tryckplattan hade fastnat i urkopplat läge, så borde den synliga delen av "solfjädern" vara ganska långt intryckt, och det borde vara stort spel mellan den och urtrampningslagret.
På bilden ser det ju ut som om det inte finns något nämnvärt spel mellan solfjäder och urtrampningslager, om det senare står i utgångsläge så kan man nog utgå från att lamellen förmodligen är utsliten.


Jo jag tänkte likadant... Angående lamellen känns det som att kopplingen borde slirat något innan den helt gav upp eller? Nu slutade den ta helt plötsligt. Ska solfjäderns fjädrar vara så plana som de är på bilden tror ni?


arnold torparn skrev:Hej.Den växellådan har väl splittdel som styrs av luft ? Börja med att kolla så det är fullt lufttryck till lådan , kolla sedan att växelventilen byter
läge. Växling med splitt delen sker vid nedtrampning av koppling, ute blir växling kan kopplingen blockeras i urkopplat läge. Jag har förmig att det är 3 st ventiler på den lådan som sköter växlingen. Det är nog 40årsedan jag var utför samma problem.
Mvh Arnold



Det finns hög och låg-väljare på växelspaken som blockerats i högläge enligt förre ägaren, då den annars fastnar i lågläge, jag har inte provat låg.

Bild

Denna lådan är det - det sitter ett gäng tunna plastslangar på ena sidan lådan som leder till ventiler som sköter kopplingsmekanismen på andra sidan det var en av dem som sprungit läck, kanske lyckades jag inte med min fältlagning av den slangen. Kan det vara något i lådan som styrs av luft även om det inte är en splittlåda?
Mvh / Karl
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

AN

#7 » 10:02:09, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev: Kan det vara något i lådan som styrs av luft även om det inte är en splittlåda?
Mvh / Karl

Den där lådan är ju en split-låda. Det finns bra beskrivning i verkstadshandboken om hur funktionen är. Vad och vilka ventiler som påverkas vid in och urkoppling av splitten.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kralberg (trådstartaren)

#8 » 10:19:00, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Den där lådan är ju en split-låda. Det finns bra beskrivning i verkstadshandboken om hur funktionen är. Vad och vilka ventiler som påverkas vid in och urkoppling av splitten.


Bra, tack då vet jag ännu lite mer - kollar efter verkstadshandbok då.
Tror vi att det är något med splitfunktionen som ställer till det? Även om kopplingen nu är i drivläge så kanske det är något annat som gör att växellådan inte snurrar?..
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

arnold torparn

#9 » 11:13:02, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har hamnat i mellanläge i splitdelen på grund av luft läckage och kärva ventiler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

kralberg (trådstartaren)

#10 » 12:32:45, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

arnold torparn skrev:Den har hamnat i mellanläge i splitdelen på grund av luft läckage och kärva ventiler
Okej då kollar jag att jag har lyft fram ordentligt till lådan
Kollar att knappen till hög låg inte halkat till låg och sen ?
Kan jag hjälpa till att få den ur mellanläget på något sätt tror ni?
Tack för hjälpen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

arnold torparn

#11 » 12:44:45, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att det sitter en ventil vid kopplingen som sköter om luftpåsläpp till växlingen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

kralberg (trådstartaren)

#12 » 14:23:09, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagit en sväng till och lyssnat efter läckage och dylikt, finns verkstadshandbok att finna någonstans på nätet?
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

AN

#13 » 17:30:53, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kralberg skrev:Tagit en sväng till och lyssnat efter läckage och dylikt, finns verkstadshandbok att finna någonstans på nätet?

Den finns i downloads. Här är länken om du inte redan hittat den.
Här står precis allt om funktionen på lådan och splitväxeln. Fanns även ett avsnitt om urhoppande splitväxel. Ta en kopp kaffe och en timmes läsande så ser du på det med nya ögon sedan :smile:
Scania L80-serie servicehandbok

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kralberg (trådstartaren)

#14 » 17:55:58, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Den finns i downloads. Här är länken om du inte redan hittat den.
Här står precis allt om funktionen på lådan och splitväxeln. Fanns även ett avsnitt om urhoppande splitväxel. Ta en kopp kaffe och en timmes läsande så ser du på det med nya ögon sedan :smile:
Scania L80-serie servicehandbok


Ja bra ! Tittade efter verkstadshandbok och inte service - perfekt tack
Glad påsk


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kralberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:47, 13-10-2019
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 80 1975 med Hiab Kran
Scania B110 flyttbuss 1970 ombyggd till dockteater med plats för 50 barn i lastutrymmet.

BGullb

#15 » 18:03:23, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av din bild att döma se inte solfjädern ut att ha gått tillbaka.

Samma fel fick jag åka ut och åtgärda på en LB 81 som stod mitt i en korsning på väg 21 inne i Hässleholm.
Fjädern i huvudcylinder hade brustit och då släpptes inte oljan tillbaka med följd att lamellen var frikopplad..

Öppna frontluckan/grill och lossa på oljeröret vid huvudcylindern, trycks då oljan ut är det fel på huvudcylindern.
Då ser du också om solfjädern har gått tillbaka som den ska.

Lycka till.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se