Sida 2 av 2

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 19:13:40, 15-04-2022
av kralberg
BGullb skrev:Av din bild att döma se inte solfjädern ut att ha gått tillbaka.

Samma fel fick jag åka ut och åtgärda på en LB 81 som stod mitt i en korsning på väg 21 inne i Hässleholm.
Fjädern i huvudcylinder hade brustit och då släpptes inte oljan tillbaka med följd att lamellen var frikopplad..

Öppna frontluckan/grill och lossa på oljeröret vid huvudcylindern, trycks då oljan ut är det fel på huvudcylindern.
Då ser du också om solfjädern har gått tillbaka som den ska.

Lycka till.
Tack för svar - när vi kopplade loss luftklockan gick kopplingsarmen tillbaks till utgångsläge och nu flyttar sig kopplingsgaffeln när jag trampar på kopplingspedalen. Så det känns som om huvudcylindern fungerar - jag håller med om att solfjädern ser platt ut. Fortsättning följer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 11:12:59, 16-04-2022
av kralberg
Tack för allt engagemang hittills!

AN skrev: Fanns även ett avsnitt om urhoppande splitväxel. Ta en kopp kaffe och en timmes läsande så ser du på det med nya ögon sedan :smile:


Nu har jag studerat en första omgång, det var lärorikt - dagens försök får bli att få lufttryck med en kompressor på växlingsventilens högväxelsida för att se om den går i, en tanke är att växelaxeln av någon anledning rört sig från högläge mot lågläge - fastnat mellan växlarna så att ingen växel är i läge och blockerat förregleringsventilen så att kopplingsklockan spärrats - som den ska om växlingen uteblir.
Dock hittade jag inte avsnittet om den urhoppande splitväxeln, men det var ju några sidor att välja på.


Bild

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 12:17:44, 16-04-2022
av kralberg
Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 12:24:52, 16-04-2022
av arnold torparn
Lägg i växel ,har för mig attsplitten ska växla med endast koplingsnedtryckning

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 20:06:19, 16-04-2022
av AN
kralberg skrev:Testat med tryckluft och att knacka direkt på Axeln genom att ta bort en plugg som finns på min växelventil utan resultat.
Jag lossade på slangen till högväxelluften och den matar för fullt till växelventilen - för att får den i högväxelläge antagligen?
När jag tittar på ritningen skulle jag vilja ha det till att axeln ändå ska röra sig mer mot högväxelläge för att stänga högväxelluften och öppna kopplingsklockans evakueringsventil - eller?
Vad håller emot ? Kopplingen är frikopplad genom luftklockan, växelspaken i neutralläge.
Vågar jag slå ordentligt på växelaxeln genom inspektionspluggen ( finns inte på ritningen ) för att flytta den framåt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag skulle nog inte slå på den, men kan du inte blåsa i andra anslutningen och se om axeln når sitt bakersta läge?

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 09:44:52, 26-04-2022
av kralberg
Efter besök på verkstad konstaterades att slavcylindern kärvar och fastnar i ytterläget, eller om det är luftventilen som sitter i serie med slavcylindern. den är nu motionerad och bilen går men jag kommer nog att försöka byta ut den när jag får tag på en, någon som har förslag var jag ska leta?
Tack för allt engagemang för denna gång
Vänligen / Karl

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 22:03:28, 20-06-2022
av kralberg
Hej igen
Ny slavcylinder på plats - från Scania. Men när jag skruvade loss den gamla så satt kopplingen ändå kvar i urtrampat läge, jag hade förväntat mig att kopplingsarbete skulle återgå till okopplad när slavcylindern lossades.
Alltså tänkte jag att felet nog inte var slavcylindern.
Mycket riktigt, idag fick jag stopp igen, avhjälptes med att släppa lufttrycket och öppna luftnippeln på slavcylindern och släppa ut lite bromsvätska.
Är det ändå för trögt någonstans i kopplingen så att den inte trycker tillbaka cylindern ordentligt?
En lustig sak är att det händer efter en liten stunds körning, och än så länge bara en gång per tur ….
Någon som är intresserad av att fortsätta klura på detta?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 22:15:08, 20-06-2022
av AN
kralberg skrev:Hej igen
Ny slavcylinder på plats - från Scania. Men när jag skruvade loss den gamla så satt kopplingen ändå kvar i urtrampat läge, jag hade förväntat mig att kopplingsarbete skulle återgå till okopplad när slavcylindern lossades.
Alltså tänkte jag att felet nog inte var slavcylindern.
Mycket riktigt, idag fick jag stopp igen, avhjälptes med att släppa lufttrycket och öppna luftnippeln på slavcylindern och släppa ut lite bromsvätska.
Är det ändå för trögt någonstans i kopplingen så att den inte trycker tillbaka cylindern ordentligt?
En lustig sak är att det händer efter en liten stunds körning, och än så länge bara en gång per tur ….
Någon som är intresserad av att fortsätta klura på detta?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Kan du inte titta ned i hålet i sprängkåpan och se om allt där ser friskt ut? Jag gjorde det inifrån hytten, men du måste väl tippa hytten och då är det kanske besvärligare att även trampa på kopplingen.

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 08:48:01, 21-06-2022
av BGullb
Där ska sitta 2st returfjädrar som drar tillbaka urtrampningslagret, är de ok.
Lagret glider på halsen över ingående axel till lådan. Kärvar den på halsen?

På bilden med solfjäder/urtrampningslager ser man en slang i nederkant. Det är en smörjslang.
På vänster sida av kopplingskåpan sitter i original en mässingsfärgad "hatt" som fungerar som smörjpunkt.
Fyll hatten mad fett och skruva in.
Kan vara ombyggd till smörjnippel men var då mycket försiktig med sprutan annars har man snart en slirande koppling.

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 08:51:14, 21-06-2022
av AN
Sorry, missade att det fanns bilder.
Det är nog ett ställe det är lätt att glömma att smörja ja.

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 09:00:46, 21-06-2022
av kralberg
Smörjstället till lagret är en nippel - har smörjt där försiktigt. Vill minnas att jag såg två fjädrar genom inspektionsluckan - inte så kraftiga - kan det stämma ?
Kan det vara att huvudcylindern inte släpper tillbaka hydraulvätskan, som föreslagits tidigare i tråden..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 14:27:53, 21-06-2022
av BGullb
Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 15:10:24, 21-06-2022
av kralberg
BGullb skrev:Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.


Just det - jag tror jag provat det en gång utan resultat efter ditt inlägg förra gången, men ska göra det igen.
Kan det vara fjädern även om felet bara uppstår ibland?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 15:48:37, 21-06-2022
av BGullb
kralberg skrev:
BGullb skrev:Fjädrarna är ca 5cm långa och inte så kraftiga.
Kan du känna på lagerhylsan om den sitter fast på halsen. Borde gå att komma åt med en lång skruvmejel

Som jag skrev tidigare så släpp ut oljan enkelt vid huvudcylindern med en 11(?)mm nyckel.
Händer att returfjädern går av inuti cylindern och då går inte oljan tillbaka som den ska.


Just det - jag tror jag provat det en gång utan resultat efter ditt inlägg förra gången, men ska göra det igen.
Kan det vara fjädern även om felet bara uppstår ibland?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Inte omöjligt att den öppnar ibland

Re: Kopplingsproblem Scania LB 80

InläggPostat: 09:28:22, 22-09-2023
av kralberg
Hej igen- jag tar upp tråden igen
Samma kopplingsproblen uppstår igen när lastbilen stått ett tag kopplingen fastnar i uteläget…

Bytt huvudcylindern och slavcylinder till kopplingen till nytt. Luftventilen till en begagnad men som var i funktion när den togs ur på skroten, nu räcker det med att släppa ut lufttrycket och försiktigt hjälpa tillbaka armen som trycker på kopplingsarmen, när trycket är uppe går den inte att rubba.
Det var slut på sprit i spritburken som tydligen smörjer lite också men nu påfyllt sedan en tid.
Kan jag smörja på något mer sätt / ställe för att luftventilen ska funka bättre ?
Vänligen / Karl


Skickat från min iPhone med Tapatalk