Hej!
Jag har en Scania 86 som troligtvis har nypet för den stod på mycket lågt varv när jag jobbade med kranen och sedan stannade den med ett kort metalliskt "squekande". Den gick runt på starten men långsamt (tungt?) så jag tippade i 5 friska liter motorolja (för säkerhets skull, oljestickan har inget distinkt stoppläge) och drog den försiktigt med en lastmaskin. Efter mindre än en meter i kryphastighet så hoppade den igång! Inga missljud och nu startar den med startmotorn också! Men oljetrycksmätaren rör sig inte och en röd lampa utan läsbar symbol glöder halvsvagt.
Några bra idéer vad som är lönt att göra? Flera gamla åkare har sagt till mig att det troligtvis är ett vevstakslager som har tagit stryk och att all olja flödar ut där nu. Kan man byta dem underifrån? Är det värt besväret?
Jag har testat att skruva loss cyklonen men där kommer inte en endaste droppe olja. Borde det inte göra det även om ett eller flera lager är kass? All olja borde väl passera cyklonen först och sedan gå ut till legren?
Tacksam för tips! Står lite dumt till med bilen och det är en tippbil med bra kran så lite möda är den i alla fall värd. Men jag funderar på att sälja den istället för att t.ex.byta motor.
//MultiMats