Sida 1 av 1

Scania 86 från 1979 med obefintligt oljetryck

InläggPostat: 01:13:33, 29-11-2012
av MultiMats
Hej!
Jag har en Scania 86 som troligtvis har nypet för den stod på mycket lågt varv när jag jobbade med kranen och sedan stannade den med ett kort metalliskt "squekande". Den gick runt på starten men långsamt (tungt?) så jag tippade i 5 friska liter motorolja (för säkerhets skull, oljestickan har inget distinkt stoppläge) och drog den försiktigt med en lastmaskin. Efter mindre än en meter i kryphastighet så hoppade den igång! Inga missljud och nu startar den med startmotorn också! Men oljetrycksmätaren rör sig inte och en röd lampa utan läsbar symbol glöder halvsvagt.

Några bra idéer vad som är lönt att göra? Flera gamla åkare har sagt till mig att det troligtvis är ett vevstakslager som har tagit stryk och att all olja flödar ut där nu. Kan man byta dem underifrån? Är det värt besväret?
Jag har testat att skruva loss cyklonen men där kommer inte en endaste droppe olja. Borde det inte göra det även om ett eller flera lager är kass? All olja borde väl passera cyklonen först och sedan gå ut till legren?

Tacksam för tips! Står lite dumt till med bilen och det är en tippbil med bra kran så lite möda är den i alla fall värd. Men jag funderar på att sälja den istället för att t.ex.byta motor.

//MultiMats

InläggPostat: 01:37:05, 29-11-2012
av Turbodiesel
Bara en liten del passerar cyklonen, dessutom går oljan tillbaka direkt till tråget efter den, den jobbar som shuntfilter.

Jag TROR att cyklonen inte får någon olja om trycket sjunker för lågt,


Tveksamt om det räcker (ens tillfälligt) med enbart nya lager när den väl stannat av det, vevaxelns lagerytor & ibland även lagerlägen tar stryk fort, men kolla går ju alltid om lusten finnes..

Sv: Scania 86 från 1979 med obefintligt oljetryck

InläggPostat: 20:51:47, 29-11-2012
av jörgen.ottosson
Är lagren bara slitna så går det att byta både ram och vevlager om man demonterar tråget, men har du skadat vevaxeln så är det inte lönt, då måste axeln först slipas.

Scania kan ha väldigt lågt oljetryck vid låga varv (utan att det är skadligt ) så länge som man inte belastar motorn, men att köra med kran på låg tomgång är inte så bra....

Kan ju vara läge att kolla så reduseringsventilen (har för mig den sitter under en "hattmutter" på sidan av framgaveln) inte fastnat och att oljepumpen fungerar och sugsilen är ren är du ändå är på gång

Hoppas det går bra att fixa. :thumme: