Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania 86 från 1979 med obefintligt oljetryck

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

MultiMats (trådstartaren)

#1 » 01:13:33, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en Scania 86 som troligtvis har nypet för den stod på mycket lågt varv när jag jobbade med kranen och sedan stannade den med ett kort metalliskt "squekande". Den gick runt på starten men långsamt (tungt?) så jag tippade i 5 friska liter motorolja (för säkerhets skull, oljestickan har inget distinkt stoppläge) och drog den försiktigt med en lastmaskin. Efter mindre än en meter i kryphastighet så hoppade den igång! Inga missljud och nu startar den med startmotorn också! Men oljetrycksmätaren rör sig inte och en röd lampa utan läsbar symbol glöder halvsvagt.

Några bra idéer vad som är lönt att göra? Flera gamla åkare har sagt till mig att det troligtvis är ett vevstakslager som har tagit stryk och att all olja flödar ut där nu. Kan man byta dem underifrån? Är det värt besväret?
Jag har testat att skruva loss cyklonen men där kommer inte en endaste droppe olja. Borde det inte göra det även om ett eller flera lager är kass? All olja borde väl passera cyklonen först och sedan gå ut till legren?

Tacksam för tips! Står lite dumt till med bilen och det är en tippbil med bra kran så lite möda är den i alla fall värd. Men jag funderar på att sälja den istället för att t.ex.byta motor.

//MultiMats
MultiMats
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:48, 13-11-2010
Ort: Karlsborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35
Scania 143 (470) 1990
Scania 86 1979
Scania LT75 1961
Volvo BM 650 turbo 1975 med lastare
Volvo LM 218
Nuffield 460 med skogskran på taket
Vedmaskin BalaAgri 410
Vedmaskin Bilke S3
+ ett antal bilar



Turbodiesel

#2 » 01:37:05, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en liten del passerar cyklonen, dessutom går oljan tillbaka direkt till tråget efter den, den jobbar som shuntfilter.

Jag TROR att cyklonen inte får någon olja om trycket sjunker för lågt,


Tveksamt om det räcker (ens tillfälligt) med enbart nya lager när den väl stannat av det, vevaxelns lagerytor & ibland även lagerlägen tar stryk fort, men kolla går ju alltid om lusten finnes..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#3 » 20:51:47, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lagren bara slitna så går det att byta både ram och vevlager om man demonterar tråget, men har du skadat vevaxeln så är det inte lönt, då måste axeln först slipas.

Scania kan ha väldigt lågt oljetryck vid låga varv (utan att det är skadligt ) så länge som man inte belastar motorn, men att köra med kran på låg tomgång är inte så bra....

Kan ju vara läge att kolla så reduseringsventilen (har för mig den sitter under en "hattmutter" på sidan av framgaveln) inte fastnat och att oljepumpen fungerar och sugsilen är ren är du ändå är på gång

Hoppas det går bra att fixa. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se