Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania K82 med växellåde bekymmer (automat)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Per-Olof_Masgård (trådstartaren)

#1 » 00:12:26, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå allesammans! Detta blir min första tråd på detta fantastiska forum! Vilken kunskap många besitter. Man blir glad ända in i benmärgen.

Nu till mitt problem.

Jag äger en scania buss modell K82 1985 med en DSI8 motor och växellådsmodell GA762R. (automat)
Den har gått väldigt bra i lådan tills nu för ett par månader sen. Det började med att när jag backade så kändes det som om hela bussen bromsades upp om jag varvade upp bussen i över 5000varv. Om jag kör den på lägre varv så rullar det på fint men så fort jag kommer över en magisk gräns så känns det som om bussen "stannar upp". Bussen rullar fint när jag har neutralen i. Inga bromsar ligger ann.

Det där hände först bara med backen men hände även idag på framåtväxel.
Om någon har fakta kring mitt ekipage så skulle denna bli riktligt belönad. Jag vill lära mig ALLT om min buss.

Hoppas jag får någon ordning på den för jag har lite brådis. Jag ska flytta till Norge med den. (det är en husbuss)

Tack på förhand.
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988



113bom1

#2 » 15:36:18, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

oljenivå i vxllådan ,är den korrekt?
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Per-Olof_Masgård (trådstartaren)

#3 » 21:42:17, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nivån är bra och oljan luktar gott/ser fin ut.

Idag har jag fått lite professionell hjälp och har en bra ide om vad det kan vara och vad som händer i lådan!

Som sagt, man kör på driven framåt och sen bromsar bussen upp med ett hårt ryck. Det samma med backen fast inte alls lika påtagligt ryck. Nästan inget ryck alls. Mer som att den bara saktar in.

Allt detta kan bero på att växellådan vill lägga i backväxeln när man kör framåt. Och vid back så vill den lägga i frammen.

Allt detta tros bero på ett el fel någonstans som gör att lådan vill bete sig på detta vis. Imorgon börjar jagandet på dålig jord och kontroll av kablar/kontakter till växellådan.

Ös gärna på med ideer ändå. Jag kommer återkomma med hur det går för mig så någon annan kan dra nytta.
Per-Olof_Masgård
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 05:54:52, 28-04-2011
Ort: Vestby Norge/Gagnef Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania k82 1987
Volvo fl616 1988

Automaten

#4 » 21:19:49, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag tror at det sitter en sort av tetningsringar, på Scania språket heter dom glidringar.
När dom blir slitne så kommer trykket i Frammåtkopplingen och bromsar lådan, då både 1 och 3 ANS växel er backen på en GA 762 R låda.
Automaten
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:20, 10-07-2018
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se