Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania bakaxlar 0-1-2-3-4 serie

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 02:21:02, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har några kunskaper om hur pass lika de olika bakaxlarna är mellan de olika fordonsgenerationerna (framförallt bladfjäder-bakaxlar) ?

Jag tänker speciellt på om man byter bakaxel rakt av (speciellt då fjäderbladsfästen och drivknutsdimensioner).

Och även om man byter själva "klumpen" från en 2-3-4 seriebil till en 0 och 1 serie bakaxelbrygga (heter det väl).
Saker som bultmönster, monteringsdjup, axelsplines mm.

Även kunskaper om "klumpen" från en bil med navreduktion passar i en bakaxel utan navreduktion, från samma modellserie.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



Berger

#2 » 13:22:11, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag vet att scania bytte från grov splines till finare splines på drivaxlar och växellådor osv. i slutet av 70 talet. Det går att ta en klump från en axel med nav red. och sätta in i en vanlig axel. Man får då en mycket snabb bil. Det gjorde vi på en Scania 141 78 när den vanliga klumpen skar.
Friskt kopplat hälften Brunnit.
Användarvisningsbild
Berger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:25, 19-10-2009
Ort: Mellan ,Mariestad och Töreboda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 140 S-U-P-E-R Scania LBS 141 Dragbil Volvo bm LM218
Div Lastbilar.IH B414 Volvo T230 Victor

baklastare642 (trådstartaren)

#3 » 23:08:42, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berger skrev:Hej jag vet att scania bytte från grov splines till finare splines på drivaxlar och växellådor osv. i slutet av 70 talet. Det går att ta en klump från en axel med nav red. och sätta in i en vanlig axel. Man får då en mycket snabb bil. Det gjorde vi på en Scania 141 78 när den vanliga klumpen skar.


Lustigt, jag funderade på det igår då jag satt och bläddrade i en serviceinstruktion rörande navreduktion.
Själva navrduktion har en utväxling på ca 1,4:1 dvs en sänkning av utgående varvatal med 29 %.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se