Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Hög och lågväxel (Scania 81 1978)

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Ruff (trådstartaren)

#1 » 14:22:17, 16-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Hej. Är det någon därute som kan förklara följande fenomen för mig. Jag har en Scania 81 med fyrväxlad låda, det finns en hög och låg knapp på växelspaken som det går en vire från ned till lådan. Allt detta verkar funka ok.

Mitt problem är att när jag lägger i lågväxeln och kopplar ur för att växla så fastnar kopplingspedalen i nedtryckt läge. Spaken går ej att få upp fötrrän jag tömt lufttankarna och fått ned trycket. Kör jag med knappen i läge högväxel så är det inge problem alls.

Min tanke är att det är någon ventil eller något reglage som kärvar någonstans vid växellådan. Jag har inte börjat riva något än utan hoppas på lite matnyttiga tips från maskinisten.

Visst är det kul med maskiner så säg, bifogar en liten bild på vägverkets gamla trotjänare.

Ni når mig här eller på moramicke@yahoo.se
Ruff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:33, 11-09-2006
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Grävmaskin Lolomo. Lastbil Scania L 81 S40




Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se