Behövs inte så många fler ord när frågan gäller de ökända 470-motorerna, oavs hur mycket man igentligen tycker om det märket i övrigt...
Tyckte bara inte att det behövdes någon förklaring. För alla som har någon liten
kontakt / intresse av lastbilar har redan hört hur mycket problem där är med de och det borde räcka för att avstå en sådan.
Finns mycket som bråkar / felar på de, men spridarna är nog det som oftast orsakar det hela. För de absolut första 470 motorena (de utan HPI) fungerade ok och de nya 13 liters lär göra det också.
Föjldfelen av de dåliga spridarna är skärskador i fodren och det resulterar sen i genomläckage ner till sumpen och som följd av det kraftig
vevhusventilation. Innan de rasar så brukar de andas så kraftigt att det "sölar ner" helt runt oljepåfyllnings locket / röret, då vet man att det snart är dax...
Även krökta vevstakar, brustna vevaxlar, havererade motortransm. och turbocomp.enheter förekommer.
Kört ett antal mil med / tillsammans med 470-bilar, de går riktigt bra när de väl går så kraft
saknar de ivf inte. Men de har god aptit för diesel, om det inte är ren fjärrkörning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...