Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

124 470 turbocompound bra/dåligt

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Jonas A (trådstartaren)

#1 » 17:21:59, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det egentligen med turbocompound motorerna? Det har ju pratats en del om hur dåliga dom är men vad är det egentligen som krånglar på dom?
Vågar man köpa en 470 från -03 som gått 40k mil?
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91



dimorep

#2 » 19:11:51, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

NÄ!!!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerJohansson

#3 » 19:15:00, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det egentligen som händer med dom? Hörde nåt om att spridarna inte pallar med trycket och får en sprutbild som en en efterbliven vattenspridare, med värme i mängder på fel ställe som följd.
Är det "typfelet"?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Jonas A (trådstartaren)

#4 » 19:21:33, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:NÄ!!!


Det var ju ett rakt svar.
Skulle du kunna motivera det lite?
Kompisen har hittat en fin krokbil till rätt pris. Allt på bilen är rätt i övrigt, det är bara motorn vi är oroliga för.
Möjligen ett frågetecken också över opticruiselådan
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

nixs

#5 » 19:29:35, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Dimo skriver så brukar jag lyssna. :thumme:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jonas A (trådstartaren)

#6 » 19:43:09, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart lyssnar jag när Dimorep skriver, har stor respekt för både hans och din kunskap Nixs :thumme:

Men det är alltid roligt med en förklaring så kanske man lär sig något.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

LeifAndersson

#7 » 19:51:39, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania har åstadkommit några mindre lyckade motorer på senare år, men 470TC är odiskutabelt den absolut klarast lysande stjärnan när det gäller fullständiga misslyckanden. Har bekanta som bytt tre kompletta motorer på 60000mil, ingen annan har tillverkat en så usel motor i modern tid. :sad: :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#8 » 19:55:00, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs inte så många fler ord när frågan gäller de ökända 470-motorerna, oavs hur mycket man igentligen tycker om det märket i övrigt... :sad:

Tyckte bara inte att det behövdes någon förklaring. För alla som har någon liten kontakt / intresse av lastbilar har redan hört hur mycket problem där är med de och det borde räcka för att avstå en sådan.


Finns mycket som bråkar / felar på de, men spridarna är nog det som oftast orsakar det hela. För de absolut första 470 motorena (de utan HPI) fungerade ok och de nya 13 liters lär göra det också.
Föjldfelen av de dåliga spridarna är skärskador i fodren och det resulterar sen i genomläckage ner till sumpen och som följd av det kraftig vevhusventilation. Innan de rasar så brukar de andas så kraftigt att det "sölar ner" helt runt oljepåfyllnings locket / röret, då vet man att det snart är dax...
Även krökta vevstakar, brustna vevaxlar, havererade motortransm. och turbocomp.enheter förekommer.

Kört ett antal mil med / tillsammans med 470-bilar, de går riktigt bra när de väl går så kraft saknar de ivf inte. Men de har god aptit för diesel, om det inte är ren fjärrkörning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jonas A (trådstartaren)

#9 » 21:27:52, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett bra svar :thumme:

Får väl stå över denna bil och fortsätta leta.
Problemet är att utbudet på 4-axliga krokbilar i denna prisklass är svåra att hitta. Antingen är dom mer eller mindre skrot eller så är dom alldeles för dyra.
Denna bil var välskött med en mycket fin krok som varken läckte glappade eller hade några synliga sprickor.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

LeifAndersson

#10 » 21:30:40, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 470 blir med automatik billig. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#11 » 21:43:47, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite elakt (och klart överdrivet) ang skicket / slitaget på de brukar det sägas: :djaevul:

-Inte svårt att hitta en fräsch 470, för på verkstan står de inomhus och när de väl inte är där så vågar man inte använda de...

-Framdäcken håller ivf länge på de, för de är upplyfta när de bärgas...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#12 » 21:56:45, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och andra lite elaka tungor brukar säga att enda fördelen med dessa är att man behöver aldrig byta olja med dagens långa bytesintervaller, nya motorn kommer ändå att ha ny olja när den monteras. :smile:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

björken

#13 » 23:35:04, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga, men måste man sätta i en ny 470 motor när den rasar? Är det svårt att få dit en vanlig 420?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

LeifAndersson

#14 » 07:01:21, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket kring motorn som måste med också då, som all elektronik så det rekommenderas inte när det blir för omfattande. Det monterades en 460 V8 här och det blev för mycket jobb trots att det fanns en hel bil att flytta prylar ifrån, och då berodde det inte på bytet från 6:a till V8 det var i sig inga problem. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#15 » 17:02:13, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett ett några (kanske 5 -6 st) annonser på 470-bilar där det bytats till en mera "skottsäker" 420-motor. Så länge man håller sig till samma cyl.antal och motorstyrsystem så borde det inte vara allt för mycket "yttre komponenter" att flytta över, förutom motor och dess styrenhet. :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se