Sida 2 av 2

InläggPostat: 21:19:00, 06-05-2013
av AntonNormark
Och bara för att inflika något gällande scanias hyvelbänkar, kolla gärna efter en 400, samtliga jag känner som haft/kört dessa har varit mycket nöjda, vi har nu en 420 i vår kranbil, och den går fantastiskt billigt.. dock manuell låda på den.. (R-serie -07)

Sv: 124 470 turbocompound bra/dåligt

InläggPostat: 00:14:55, 11-05-2013
av viktor1
Skulle nog heller köpa en 470 än en modern 13 liters för dom är iaf inte bättre. Men en 420 är väl att föredra. Att byta en 470 mot en 420 ska inte va några stora problem bara dom är ungefär lika i årgång. Största problemet med 470 är väl att dom brukar en del olja.

Re: 124 470 turbocompound bra/dåligt

InläggPostat: 23:05:49, 27-04-2014
av autorep
Kommer ihåg när de kom med 470 och 580. Var upp till scania och prov körde den och det är synd att de inte höll för den är ju tokig på lägre varv. Bara morrade i motor när den gick under 1000 rpm och vägrade att stanna. Men fick skruva en hel del med de, men det är ju snart 15 årsen och minet är ju inte det bästa när man inte skruvar med det på en längre tid.

Re: 124 470 turbocompound bra/dåligt

InläggPostat: 22:06:49, 12-10-2015
av Runelx
Jeg har en Scania R113-400 Topline/Streamline. Den har en DTC11 turbocomp.motor. Den har gått 690000km og den har ikke hatt problemer som kan tilskrives compoundsystemet. Spurte den lokale Scania forh om kjente problemer med TC. De hadde ikke kjennskap til at det var særlige problemer med TC.

Bild